Wat is de definitie van beledigen?

Dus hoe zou jij de noemer beledigen -zonder de Dikke van Dale over te nemen- omschrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

iemand in een meningsvraag minnetjes geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Beledigen is iemand bewust kwetsen met opmerkingen over zijn of haar kwaliteiten/uiterlijk/familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als het onbewust is, dan noem ik dat niet zozeer beledigen als wel lomp en onhandig zijn.
Ik vind het een goede definitie Mathilde. Ik heb je minduimpje wel op.
Beledigen: iemand op een manier kwetsen die getuigt van geen respect voor wie hij is, zijn omstandigheden, of zijn familie of verdere achtergronden.
Soms is een belediging ook afhankelijk van de plek op de wereld waar je bent. Wat hier in Nederland een goede gewoonte kan zijn, kan elders een verschrikkelijke belediging zijn of omgekeerd!
Er zijn vele uitingsvormen denkbaar, maar in de basis is het respectloosheid of het doelbewust willen kwetsen en in sommige gevallen onwetendheid.
Voorbeeld van onwetendheid: er zijn landen waar ik heb gewoond, waar het zeer onbeleefd was om je bord helemaal leeg te eten, om diverse redenen moest ik nog een portie achter laten, anders was men echt beledigd Hier in Nederland ervaart de gastvrouw/gastheer het als een groot compliment als je je bordje helemaal leeg eet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M.i. is beledigen proberen iemand te raken door iets negatiefs te zeggen over zijn uiterlijk, familie, karakter, baan, enz. Maar als je er goed over nadenkt kan je iemand anders niet beledigen. Je kan alleen jezelf beledigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt 'wat is DE definitie van beledigen'. DE definitie staat in de woordenboeken.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=beledigen

Als je vraagt, wat is JOUW definitie van beledigen. Dan zeg ik, bekritiseren zonder de persoon te helpen. Want (negatieve) kritiek is goed, zolang die persoon er maar iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kwetsen, krenken. Dit hoeft niet altijd met opzet te zijn. Sommigen hebben niet de intentie om te beledigen, maar dit kan door de ander toch zo opgevat worden.

Beide partijen kunnen dan verrast zijn: de ene omdat hij beledigd wordt, de ander omdat het helemaal niet zo bedoeld was.

Natuurlijk kan er ook opzettelijk beledigd, gekwetst worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven...
Beledigen is opzettelijk en met bewust en iemand kwetsen door een gevoelig punt te raken. Maar ook : iemands kwaliteiten onderschatten, werk afkraken of woorden in twijfel trekken zonder plausibele reden.

Daarnaast kun je natuurlijk ook onbedoeld mensen beledigen, maar feitelijk is dat een heel ander verschijnsel ; daarbij gaat het om niet-persoonlijke of niet persoonlijk bedoelde opmerkingen of handelingen die iemand op zichzelf betrekt. Feitelijk is dat een probleem van 'de beledigde' zelf. Sommige mensen hebben helaas van nature erg lange tenen, en het is niet alleen onmogelijk maar ook onwenselijk om van mensen te verwachten dat ze maar te allen tijde op hun tong bijten of hun woorden voortdurend op een goudschaaltje wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft alles met respect te maken. Wat je ook zegt, doet, gebaart, mimet, schrijft, mailt; zolang het met respect gebeurt kan je niemand ermee beledigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft hier wel eens vaker gestaan: je kan je alleen maar beledigd VOELEN. Als wat meer mensen een gladde rug en niet zulke lange tenen hadden bestond het hele fenomeen beledigen niet. Wat niet inhoudt dat we niet fatsoenlijk met elkaar moeten omgaan.