Waar komen leestekens vandaan?

Met de ontdekking van het alfabet zijn er langzaam maar zeker meer leestekens ontstaan zoals: punt, komma, dubbele punt, vraagteken, uitroepteken e.d.

hoe zijn deze ontstaan en wie heeft ze bedacht?

ik ga er van uit dat ze niet allemaal door dezelfde persoon bedacht/gemaakt zijn, maar als jullie van enkele leestekens opheldering kunnen verschaffen dat al super zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Hier kun je er wat over lezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Punctuation

Er is natuurlijk niet "een uitvinder van de dubbele punt" of zo, dit zijn gebruiken die wereldwijd door de eeuwen heen in verschillende geschreven talen zijn gesleten simpelweg omdat er behoefte was om in geschreven talen nuances aan te brengen die je niet kunt stoppen in woorden (of waarvoor te veel woorden nodig zouden zijn). Verschillende talen gebruiken ook verschillende soorten interpunctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hiermee is toch al een deel van mijn vraag beantwoord. (+) toch wil ik weten wie enkele leestekens bedacht heeft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dat wiki artikel ook al gelezen? In het stukje "History" wordt een aantal namen genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het copypasten voor je, maar het is een stuk meer dan 2500 karakters...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heb ik nog gemist... tnx

Andere antwoorden (1)

Uit het oude Griekenland en Egypte