wat is er verkeerd aan de zin: maar er waren er wel duizend. kan iemand verbeteren>?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is gewoon goed volgens mij.
itsme
13 jaar geleden
Ik zou met een hoofdletter beginnen.

Antwoorden (8)

Ik zou met een hoofdletter beginnen.
itsme
13 jaar geleden
Volgens mij is het : maar er waren er wel duizenden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 'het' waren er wel duizend? Maar er waren er wel duizend van? Ik zou sowieso een zin niet met maar beginnen, is grammaticaal ook niet correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je dat toelichten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Maar' duid op een tegenstelling. We hebben dus met een zinsconstructie uitspraak-gevolg te maken, de uitspraak staat meestal in de hoofdzin en de tegenstelling in een bijzin. in deze bijzin staat altijd een ( weet niet zeker) voegwoord. In dit geval een voegwoord dat een " signaalwoord " is voor de zinsconstructie uitspraak-tegenstelling. Voorbeeld: Ik ben voor Fc. Utrecht (= hoofdzin), maar hij daarentegen is voor PSV. (= bijzin). ( 'maar' en 'daarentegen' zijn hier dus signaalwoorden. In dit geval kan een zin dus nooit met een signaalwoord voor de constructie "uitspraak-tegenstelling" beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval kan een HOOFDzin dus nooit met een signaalwoord als maar beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de "maarzin" niet direct wordt voorafgegaan door de zin waarop het afbreuk doet, kan het wel.
Nooit is dan wel wat sterk uitgedrukt. Voorbeeldzin: Probleem was het mogelijk erg grote aantal mensen dat zich kon aanmelden. Het restaurant is zo groot dat het wel vierhonderd gasten een lunch kan aanbieden. Door het huren en bijplaatsen van feesttenten en meubilair kon dit aantal worden verdubbeld. Maar er waren er wel duizend.
De zin is geheel correct. Een voorbeeld: We verwachten ongeveer 150 mensen,maar er waren er wel duizend. Totaal niets mis mee, behalve als je ze allemaal op gebak moet trakteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou `verwachten`in dit geval niet met twee t`s geschreven moeten worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou je best eens gelijkk in kunnen hebben.
Om beter in te kunnen schatten wat er mogelijk fout is aan deze zin, hebben we de voorgaande zin nodig waarnaar verwezen wordt. Wellicht verduidelijkt dat het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ontbreekt een onderwerp. Of staat dat in de hoofdzin, die jij ons hier niet laat zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het miss wel een beetje raar klinken ik vind deze vorm beter Maar er waren wel duizend laat het zinsdeeltje 'er' weg.

Toegevoegd na 49 seconden:
ik zou van duizend een meervoud maken dus duizenden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat dubbele 'er' een beetje vreemd. Maar er waren wel duizend (lijdend voorwerp). Of: Maar het waren er wel duizend. Of je kunt deze bijzin iets mooier aan de hoofdzin vastknopen, maar de hoofdzin ontbreekt hier :P