'Maar' duid op een tegenstelling. We hebben dus met een zinsconstructie uitspraak-gevolg te maken, de uitspraak staat meestal in de hoofdzin en de tegenstelling in een bijzin. in deze bijzin staat altijd een ( weet niet zeker) voegwoord. In dit geval een voegwoord dat een " signaalwoord " is voor de zinsconstructie uitspraak-tegenstelling. Voorbeeld: Ik ben voor Fc. Utrecht (= hoofdzin), maar hij daarentegen is voor PSV. (= bijzin). ( 'maar' en 'daarentegen' zijn hier dus signaalwoorden. In dit geval kan een zin dus nooit met een signaalwoord voor de constructie "uitspraak-tegenstelling" beginnen.
18 april 2011 22:24
In dit geval kan een HOOFDzin dus nooit met een signaalwoord als maar beginnen.
18 april 2011 22:26
Als de "maarzin" niet direct wordt voorafgegaan door de zin waarop het afbreuk doet, kan het wel. Nooit is dan wel wat sterk uitgedrukt. Voorbeeldzin:
Probleem was het mogelijk erg grote aantal mensen dat zich kon aanmelden. Het restaurant is zo groot dat het wel vierhonderd gasten een lunch kan aanbieden. Door het huren en bijplaatsen van feesttenten en meubilair kon dit aantal worden verdubbeld. Maar er waren er wel duizend.
De zin is geheel correct. Een voorbeeld: We verwachten ongeveer 150 mensen,maar er waren er wel duizend. Totaal niets mis mee, behalve als je ze allemaal op gebak moet trakteren.
Om beter in te kunnen schatten wat er mogelijk fout is aan deze zin, hebben we de voorgaande zin nodig waarnaar verwezen wordt. Wellicht verduidelijkt dat het probleem.
Ik vind het miss wel een beetje raar klinken ik vind deze vorm beter Maar er waren wel duizend laat het zinsdeeltje 'er' weg.
Toegevoegd na 49 seconden:
ik zou van duizend een meervoud maken dus duizenden!
Ik vind dat dubbele 'er' een beetje vreemd. Maar er waren wel duizend (lijdend voorwerp). Of: Maar het waren er wel duizend. Of je kunt deze bijzin iets mooier aan de hoofdzin vastknopen, maar de hoofdzin ontbreekt hier :P