Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het meervoud van "oom agent"?

Ooms agent? Ooms agenten? Oom agenten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om de oplossing te vinden voor taalprobleempjes ga ik altijd zoeken naar verwante termen. 'Vadertje tijd', bijvoorbeeld. Dat zou in het meervoud 'vadertjes tijd' worden. En 'tante Pos' levert 'tantes Pos'.
Daarom zal het meervoud van 'oom agent' waarschijnlijk 'ooms agent' zijn.

Stel dat je een buurman hebt die je aanspreekt met 'meneer De Leeuw'. Wanneer zijn broer bij hem op bezoek is en je ziet ze samen lopen, dat zijn het 'meneren De Leeuw' en wordt hun achternaam niet ook in meervoud gezet.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens. Het eerst voorbeeld met 'Vadertje tijd' is heel goed en relevant. Het tweede voorbeeld met de buurman vind ik wat minder, omdat het daar niet om een begrip/uitdrukking maar om een familienaam gaat. Dat is toch wat anders dan 'agent' of 'tijd'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet elk woord kun je in het meervoud zetten. Ik denk dat de woordcombinatie "oom agent" daar een voorbeeld van is. Naar mijn gevoel ís "oom agent "trouwens al een soort meervoud, synoniem met "de politie".

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding