wat betekendt sodemieter en waar komt het vandaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
27.5K

Het beste antwoord

Besodemieterd is afgeleid van Sodom, een Bijbelse stad. In de vertelling van Sodom en Gomorra vernietigd God de beide steden omdat er goddelozen wonen. De Sodemieten waren goddeloos omdat ze met niemand rekening hielden en vreemdelingen lieten verhongeren enzovoorts. Het is eigenlijk een beetje onduidelijk wat zij precies misdeden maar de biede steden waren bekend als poelen van verderf en oorden van losbandigheid.

Als je iemand besodemieterd ben je een oplichter, dan bedonder en belazer je anderen.
Wat je ook vaak hoort is 'ben je helemaal besodemieterd!' Dat betekend dan dat je een sul bent, een idioot, iemand die zich al te gemakkelijk laat besodemieteren, belazeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een homoseksueel noemde men vroeger ook wel sodomiet, maar deze term wordt tegenwoordig alleen als scheldwoord gebruikt. Het woord "gesodemieter" is een algemene negatief beladen aanduiding voor "vervelend gedoe".

Het Nederlandstalige mietje is een afkorting van sodomietje en wordt nog steeds gebruikt voor een homoseksueel dan wel een zich nichterig gedragend persoon. In het Engels is dit een sissy. In het Brits Engels komt sod voor als afkorting van sodomy. Sod kan gebruikt worden als werkwoord en als zelfstandig naamwoord zoals in sod off (sodemieter op!), you poor sod (jij arme ziel), I don't give a sod (het kan me geen sodemieter schelen) of gewoon als uitroep sod it! (een vloek).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent op zichzelf niets meer, want het is een scheldwoord...... met een heel ruime betekenis. Zoals "luie sodemieter".

Of het is een onbepaald lichaamsdeel: iemand op z'n sodemieter geven, op z'n donder geven. Dan weet je niet welk lichaamsdeel bedoeld wordt.

Het komt van "iemand die sodomie pleegt",
dat 'tegennatuurlijke bevrediging van de geslachtsdrift' betekent, en waarmee lange tijd 'homoseksualiteit' bedoeld werd, en daarnaast 'seks met dieren'.
In de negentiende eeuw en aan het begin van de twintigste eeuw was sodemieter een bijzonder grof woord, maar dat is later veranderd.

Zoals dat met zo veel woorden gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Nightsky;

Sodom en Gomorra waren twee steden in een bijbels verhaal waar de mensen 'in zonde' leefden. Van Sodom werd beweerd dat daar ook mannen met elkaar leefden 'als zijnde getrouwd'. Daarvan is onder anderen het woord sodomie (een woord dat 'seksueel tegennatuurlijk' betekent) en sodemieter zijn afgeleid. Sodomiet is dus van oorsprong een scheldwoord voor homoseksueel.
Net zo is opsodemieteren een afgeleide van opflikkeren.
Van Gomorra, die andere stad, wordt wel beweerd dat de naam van de geslachtsziekte gonnorroe ervan is afgeleid, maar dat komt van de naam van de bacterie die deze aandoening veroorzaakt.
Overigens zijn Sodom en Gomorra door onze lieve heer met de grond gelijk gemaakt als straf voor het losbandige leven van de inwoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt van Sodom en Gomorra, volgens de bijbel twee steden in Kanaan waar veel ontucht en homosexualiteit was. Beide steden zijn hierom door God verwoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sodemieter komt o.a. van het woord sodomie, wat betekent alle sexuele handelsvormen behalve "penis-in-vagina". Iemand is dus een sodomieter. In de middeleeuwen werd dit beschouwd als een zonde en kon je er zelfs de doodsstraf voor krijgen.

Ook schijnt een Sodomieter een inwoner van de Bijbelse staad Sodom te zijn, een stad waar naar het schijnt allerlei zondige mensen leefden die sexuele handelingen verichten, zowel vrijwillig als onvrijwillig.

Vroeger betekende sodomiet zelfs homosexueel. Mietje is een afkorting van sodemieter.

Het woord "gesodemieter" is een algemene negatief beladen aanduiding voor "vervelend gedoe".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een etymologische toeval dat "Sodom" lijkt op "sodemieter".
De uitdrukking "sodemieter" komt oorspronkelijk NIET van Sodom, maar van een oeroude taal van de Sicambri (de Nederlanders van vandag), waar "suduie" (lees "soedoeje") betekent "uitschelden".
"Sodemieter" komt van de oorspronkelijke versie ervan "te suduie Mitra", net als "Scorle" (hedendaagse Schoorl) komt van "Scorilo" snel uitgesproken. (van de koning Scorilo komt ook de feest "Meidenmarkt", nog steeds gehouden ook in het land van Scorilo).
"Te suduie Mitra" betekent dat "Mitra verdoemt je", identiek aan de hedendaagse "Godverdomne"(https://nl.wikipedia.org/wiki/Godverdomme#Betekenis)
Mitra (https://en.wikipedia.org/wiki/Mithraism) was een God die tot de voorouders van de Nederlanders behoorde. De joden-grieken hebben al zijn tempels verwoest, alles van hem een zijn wetenschaap geplagieerd, en het cristendom verzonen (http://youtu.be/b6HUn647U6c) om de wereld te veroveren en te plunderen met minimale logistieke uitgaven, door zo de wereld bevoling al hun geld aan de cristelijke kerk te geven (onder de typisch cristelijke bewering dat "je moet je geld en goederen opgeven als je in de hemel moet komen"

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet niet waarom mijn comment maar voor de helft op de pagina staat.
Hier de rest:

...typisch cristelijke bewering dat "je moet je geld en goederen opgeven als je in de hemel moet komen"

Toegevoegd na 9 minuten:
Vandaag de toeristen kunnen nog steeds sporen van Mitra's wetenschaap (verkeerd "religie" genoemd) in de kelders en catacomben van de cristelijke kerken in Rome (https://en.wikipedia.org/wiki/Mithraism#Mithraeum), die op de verwoeste Mitra's tempels werden gebouwd.
De muts van Mitra met de top naar voren georienteerd, is de voorouder van de hedendaagse "Volendamse hul", ook met de top naar voren georienteerd. Zelfs de naam "muts", komt van 2000 jaar geleden van "motz", die ook het ronde bal-einde van de mutsen (zoals die van sinterklas) betekent, maar ook de start van de Hyperboreanen (de voorouders van de Nederlanders), die in het westen bekend is als "suebian knot". De regio "Tara motzilor" (het land van de suebian knotten) bestaat nog steeds in Hyperborea.
De haar-start is degene die de top van de muts naar voren trekt en deze bekende muts vorm (zie Mitra + de Volendaamse hul) geeft.
De 2 vleugels rechts-links op dd volemdamse hul, zijn dezelfde als op de helmets van de wikings, en op de thracian antieke helmets. Allemaal dezelfde Hyperboreanse ras.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom komen steeds maar stukjes tekst te voorschijn??
Ik probeer voor de laatste keer de rest van mijn andere comentaar hier toe te voegen: typisch cristelijke bewering dat "je moet je geld en goederen opgeven als je in de hemel moet komen"