waarom overdrijven wij in taal?

soms zeggen mensen ''Ik wordt er zooooooo MOE van'je ', maar moet je letterlijk gaan liggen als je moe van iemand wordt?,en dan gaan slapen? neen, of: als je een ergens geen zin meer in hebt ''ik KAN niet meer''.onzin natuurlijk, want natuurlijk kan je nog, je leeft toch verder?, waarom overdrijven wij zo ja om het duidelijk te maken maar is het niet wat overdreven dat wij zo reageren? waarom alles overdrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordT? Daar word ik zooooooo moe van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja snap ik......... zie nog wel 4 vauten, maja zaterdag nacht...half 4..gimme a break ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"waarom ALLES (?!) overdrijven?" :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lagguh.. ;)

Het beste antwoord

Om je mening, of het uitspreken van je gevoel kracht bij te zetten. Ik denk dat je er in dit soort situaties onbewust vaak vanuit gaat dat je uitspraak niet serieus genomen wordt, of niet overtuigend genoeg is, als je het geen kracht bij zet.

Een mooi voorbeeld vind ik wel een redenering die regelmatig in onze samenleving voor komt:
Het zogenaamde "argumentum ad populum" oftwel een mening die kracht wordt bijgezet door het argument "omdat iedereen (of veel anderen) dit ook vindt" toe te voegen.

Hiermee wordt geprobeerd om iemand te overtuigen van de juistheid van het argument door te stellen dat omdat "iedereen" het vindt, het daarom maar waar zou moeten zijn.

De voorbeelden die jij aanhaalt zijn misschien wat meer op het uitspreken van gevoel gericht. Een verklaring voor deze verschijnselen zou kunnen zijn, dat velen in dit calvinistische landje opgegroeid zijn met het idee dat je vooral niet moet "zeuren" en niet te assertief moet zijn, als gevolg waarvan deze mensen:
1. te lang wachten met het aangeven van grenzen, en/of
2. moeite hebben aan te geven wat deze grens is

en als gevolg daarvan weer:
1. hun gevoel/mening kracht bij zetten uit opgekropte frustratie, en/of
2. hun gevoel/mening kracht bij willen zetten uit oogpunt om serieus genomen te willen worden, omdat ze het al zo moeilijk vinden om dit uit te spreken en je ervan willen overtuigen dat ze écht niet aan het "zeuren" zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (2)

Wij 'overdrijven' wel eens in onze taal omdat dat bij de expressie van de taal hoort. Zonder dát zou het een saaie boel worden.
Je kunt je ook een bult schrikken (of een hoedje), zonder dat je daar een bult aan overhoudt en dan drijf je echt niet over :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk om dat hier ook te lezen...ik zeg ook wel eens: nou drijf je toch wel over hoor :)
overdrijven maakt heel heel heel heel erg duidelijk