Waarom is er geen engels woord voor "gezellig"?

En hoe zeg je dat het gister een gezellige avond was?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Het beste antwoord

Nog een aanvulling: Gezellig is ook een nederlands woord wat in géén enkele andere taal voorkomt!

cosy is knus enz.
komt idd. doodart wij een luie taal hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een belg, hij kan er ook niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is er wel, namelijk cozy
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat betekend knus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
knus is synoniem voor gezellig.
I had a very enjoyable evening yesterday. Ze hebben inderdaad geen woord voor gezellig, maar ze hebben wel een hoop andere vervangende woorden die best bruikbaar zijn. Heel verschillen per situatie. I had a very cosy evening with my boyfriend on the couch, betekent wat anders dan I had a very lazy evening yesterday... or an interesting evening.

:-)))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord gezellig is afgeleid van het woord gezel. Dat is iemand in wiens gezelschap je verkeert, met wie je dus samen bent. Gezellig heeft bij ons een andere betekenis gekregen, maar als er in een taal een woord is dat aanduidt dat mensen samen zijn, is het officieel al een vorm van gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In toevoeging op het antwoord van freebird: het is misschien zelfs wel andersom te stellen.
Het Engels is een heel nauwkeurige taal als het gaat om beschrijven. Voor elk concept, en elk nuanceverschil daarin is zowat een eigen woord. Nederlands is wat dat betreft juist een luie taal. Wij houden 't liever bij één woord voor alles dat een beetje met elkaar te maken heeft, en laten het van de context afhangen wat het precies betekent. Of misschien maakt ons dat eigenlijk zelfs niet eens zo uit. Gezellig is gezellig, en of dat nou kwam doordat het een knusse kamer was, of dat je in goed gezelschap was, of dat het een warme avond was, of omdat de omgeving er uitnodigend uitzag.
Andersom is taal is een medium dat een groot deel van ons leven en onze kijk erop bepaalt. Doordat wij dat éne zoveel omvattende woord "gezellig" gebruiken, kunnen wij ons een algemene sfeer voorstellen die daarmee bedoeld wordt. Ongetwijfeld heeft het opzoeken van die algemene sfeer van gezelligheid een invloed op de Nederlandse cultuur.