Waar komen de vreemde vervoegingen van werkwoorden als 'zullen' en 'kunnen' vandaan?

Ik kan er zo even niet meer bedenken, maar ik vind het al heel lang vreemd dat je zegt 'Jij zult', ' zal jij' en 'hij zal' (en zo meer). Dit strookt natuurlijk helemaal niet met onze regels voor de vervoeging van werkwoorden. En okee, 'zijn' is er ook zo een, maar daar heb ik me inmiddels bij neergelegd. Weet iemand waar dit zijn oorsprong vindt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (2)

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Jij zult je huiswerk maken, zal jij dat wel doen, en hij zal dat zeker doen, is toch juist Nederlands?

Kennen en kunnen worden veel door elkaar gehaal, en zo ook liggen en leggen. En ook heel erg: Hun en zij.

Het heeft natuurlijk te maken met spreektaal. In veel dialecten vervoegen ze werkwoorden raar. Hier spreken ze van "ik heb de was opgehongen", en in Utrecht zeggen ze "Wijk C legt in Utrecht".

Dit krijg je van thuis mee en als je omgaat met mensen die ook zo spreken dan neem je dat over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk dit: de meeste werkwoorden worden vervoegd volgens een vast patroon: Ik lig, jij ligt, lig jij, hij ligt.
Ik voel, jij voelt, voel jij, hij voelt. Oftewel: de vervoeging van de pv in het enkelvoud gaat altijd uit van de ik-vorm. Is het onderwerp van de zin 'jij' en staat het achter de pv, dan blijft de spelling van de ik-vorm gehandhaafd, is het onderwerp 'hij' of 'zij' of staat 'jij' vóór de pv dan wordt het ik-vorm plus t. Maar bij werkwoorden als 'kunnen' is dat niet het geval. Je zegt nooit 'hij kant'. Dat heeft niet te maken met dialect, zo zijn die regels gewoon. Maar dat is maar bij heel weinig werkwoorden zo. En het is ook vreemd dat de klinker verandert terwijl het woord in de tegenwoordige tijd blijft staan. Ik heb trouwens ook nooit beweerd dat het slecht Nederlands is, ik vraag me alleen af waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er dan verkeerd aan hij zal, wij zullen? Dat komt van het werkwoord zullen. http://www.majstro.com/Web/Majstro/taleninfo/CompDut/onregww_zullen.php?gebrTaal=dut Nederlands is moeilijk: Ik loop, hij liep. Ik koop, hij kiep? Dat is ook zo'n rare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is niets verkeerd aan, maar ik vraag het ook niet omdat ik het niet weet. Ik vraag het omdat ik het interessant vind dat het zo is. En een klinkerverandering in de tegenwoordige tijd is natuurlijk ook wel iets anders dan een klinkerverandering in de verleden tijd. Ik ben docent Nederlands en ik zit al tijdje naar antwoord op deze vraag te zoeken, maar ik kom er niet uit. Vandaar dat ik dacht: ik probeer het eens op deze site. Wie weet surft er hier een taalkundige rond die mij uit mijn lijden kan verlossen.
Taal is veranderlijk,het duurt heel lang voordat sommige woorden veranderen, maar het gebeurt wel. Soms verandert het, omdat het makkelijker uitgesproken woerdt op die manier, sommige woorden hebben ineens n andere vervoeging dan je zou verwachten, omdat het hele werkwoord op een ander werkwoord lijkt, en men ze dus maar op dezelfde manier gaat vervoegen, soort gemakzucht dus.
En ja het nederlands stikt van de uitzonderingen, dat maakt het voor buitenlanders zo moeilijk om te leren.
Als je graag onderzoek doet naar de herkomst van taal, moet je eens gaan uitzoeken wat ethymologie is, misschien kom je daar nog leuke dingen tegen