Is "gezuld" wel Nederlands?

Ik merk dat ik soms"het voltooid deelwoord "gezuld" gebruik.
Als in "Ik had naar school gezuld." (zullen gaan)
Mensen in de Randstad kijken mij dan soms vreemd aan.
Is dit "normaal" nederlands of een met de paplepel ingegoten noord-nederlands dialect overblijfsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

Ja, het is wel officieel correct Nederlands. Maar het wordt niet zo vaak gebruikt. In tegenstelling tot "gekund", wat iedereen wél als gewoon woord zal kennen. Misschien komt de vreemde reactie van de Randstedelingen doordat het woord qua uitspraak doet denken aan een bijbels gezegde: Ge zult......

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook http://www.dbnl.org/tekst/rijp001nede01_01/rijp001nede01_01.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele mooie bron, maar ik heb niet het idee dat ze het altijd over hedendaags correct Nederlands hebben. Ik had zelf ook nog nooit van gezuld gehoord. De vreemde reactie van Randstedeling komt dus omdat het hier als foutief gezien wordt wat het ook is volgens mij. De spelfouthulp van deze site kent gezuld ook niet trouwens.

Andere antwoorden (5)

Gezuld? nog nooit gehoord. Ik denk niet dat dat Nederlands is. Het zal wel streektaal zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb daarnet De Dikke Van Dale eens geraadpleegd en daar staat bij zullen: hulpwerkwoord, zal, zou, zouden, gezuld. Het verleden deelwoord is w.g = weinig gebruikt.
Dus het bestaat wel degelijk, is ook goed Nederlands, maar wordt bijna niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is geen normaal Nederlands.
Het Groene Boekje geeft ook geen voltooid deelwoord bij het werkwoord zullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een uitleg.
Dialect of Duits?

Toegevoegd na 1 minuut:
gezult
ge` zult bijvoeglijk naamwoord gezouten
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/gezult

gezult
gezouten
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/gezult
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
De vraag gaat net over zouten maar over zullen.
zullen is toch altijd een hulpwerkwoord en dus is er geen voltooid deelwoord van? in tegenstelling tot kunnen: ik kan dat (is wel een zin); ik zal dat (is geen zin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezuld bestaat niet.

Je bedoeld denk ik ge zult... Als in de vorm van jij zal...