Hoe leg ik mijn man het verschil uit tussen horen en luisteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrij simpel, je man hoort je wel maar luistert niet (naar wat je zegt of duidelijk wil maken) horen is soms ver weg van begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste...of mijn 1e gedachte...
wat me bij deze vraag te binnen schiet = (wat ik meteen ook niet kan laten te zeggen...blush... ) LAAT JE NIET VOOR DE GEK HOUDEN dit begrijpt hij wel hoor !
Zelfs van iemand met onder de 70 iq mag je dat nog wel verwachten...duidelijk hoor.
Sorry vr direktheid ...en misschien zit ik fout maar je man dan neem ik aan met volwassenen te maken hebben en elke volwassenen begrijpt dat enige vorm van uitleg zeker wel hoor!! S6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Osdorp Posse hebben volgens mij al eens geroepen dat sommige mensen luisteren, en andere mensen alleen maar wachten tot het hun beurt is om wat te zeggen.

Het beste antwoord

Dat kun je wel uitleggen maar waarschijnlijk luistert hij er niet naar.

Verhelderend stukje in de bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Horen heeft te majen met de geluiden die je oor inkomen. Luisteren is wat je met die geluiden doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet zeggen: horen is iets wat je hoort met je oren, bij luisteren hoor je iets of iemand, maar je luistert ernaar, dus heb je er 'aandacht' voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel hem dat zijn auto in de fik staat. Als hij dan reageert dan zeg je: 'Goh, je kunt toch wel luisteren'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horen is passief, luisteren is actief. Net als zien en kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan andersom toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje dubbel. Als je aan iemand vraagt: Heb je het gehoord/gezien, dan bedoel je: Is het tot je doorgedrongen?
Je kunt kijken zonder iets echt te zien en je kunt luisteren zonder iets echt te horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct!
Vergeef me dat ik het antwoord op je specifieke vraag slechts zijdelings aantip, maar ik denk dat er onder de oppervlakte een andere vraag speelt.

Je vraag roept bij mij het gevoel op dat je af en toe ruzie met hem hebt en dat je hem dan duidelijk probeert te maken wat jij nodig hebt, maar dat hij hier (in jouw ogen) niets mee doet. Je hebt daardoor, denk ik, het gevoel dat hij niet luistert (als in: aandacht besteedt aan het geluid), maar slechts hoort wat je zegt (het geluid registreren, zonder er iets mee te doen).

Dat brengt jou ertoe dat je wilt dat hij het onderscheid snapt (denk ik). Vandaar: hoe leg ik het uit.

Ik zou het eerlijk gezegd niet eens proberen, want hij weet zelf ook wel wat het verschil is. Als je het hem uitgebreid gaat uitleggen, dan zal hij alleen maar meer met de hakken in het zand gaan en al helemaal niet meer luisteren naar wat je nodig hebt.

Een dergelijke approach komt namelijk nogal denigrerend over, en kan als verwijt gezien worden. En hoe je het ook wendt of keert: elkaar verwijten naar het hoofd slingeren is nooit productief. Daar wordt niemand beter van.

Het is beter om te redeneren vanuit jezelf: Als jij X doet, dan voel ik me Y, en dat wil ik niet. Beschuldig hem niet, maar nodig hem uit om de beste man te zijn die hij kan zijn. Onthoud: het is een man... mannen zijn behept met zoiets nutteloos als een ego....

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top+, je bespaart me een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Blijkbaar.
Maar dan bedoel je dus niet "luisteren", maar "gehoorzamen"?
Dat lijkt me sowieso slecht in een relatie.
Helaas, dit kun je niet afdwingen, het moet echt vanuit hemzelf komen. Maar misschien kun je het een keer -rustig- vergelijken met iets wat hij smerig vindt of waar hij zich aan stoort en wat jij voor hem aanpast?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide en doordachte antwoord, ben nu naarstig (raar woord) op zoek naar een loupe om mijn relatie onder te leggen!
Je moet eens zagen tegen hem over de vuilniszakken. Dan zal hij iets zeggen als 'Jaja.' Dan vraag jij 'Heb je me gehoord?' Hij weer: 'Ja.' Jij: 'Kan zijn maar je hebt niet geluisterd! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is nu precies hetgene ik bedoel wat je niet moet doen.... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij heeft je antwoord vast gehoord. Hij luisterde alleen niet. - Hoewel het erg moeilijk is een geschreven boodschap te horen. ;) -
een van de belangrijkste dingen in een goede relatie is
Communicatie hieronder iets om je man te laten lezen en er zelf ook over na te denken want vaak werkt het 2 kanten op

citaat: Heilzame communicatie wordt mogelijk gemaakt door vertrouwen en wederzijds begrip. Deze
hoedanigheden ontstaan wanneer het huwelijk als een levenslange relatie wordt bezien en men vastbesloten is er een succes van te maken. De achttiende-eeuwse essayist Joseph Addison schreef over zo’n relatie: „Twee personen die elkaar uit alle andere mensen hebben gekozen met de bedoeling elkaar wederzijds bemoediging en genoegen te schenken, hebben zich er aldus toe verbonden om hun leven lang goedgehumeurd, welwillend, tactvol, vergevensgezind, geduldig en opgewekt te zijn met betrekking tot elkaars zwakheden en vaardigheden.” Wat is dat een gelukkige verbintenis! En deze schitterende hoedanigheden kunnen uw huwelijk sieren, want ze kunnen u ten deel vallen door heilzame communicatie.

maar ook:Stel vast wanneer het de beste tijd is om
uw bedoeling duidelijk te maken of te zeggen wat u op het hart hebt. Vraag u af: ’Is mijn partner moe of verkeert hij of zij in een ontspannen en opgewekte geestesgesteldheid? Is het onderwerp dat ik wil aansnijden potentieel explosief? Wat heeft mijn wederhelft de vorige keer dat wij over deze kwestie spraken, onprettig gevonden in mijn woordkeus?’
Het is goed in gedachte te houden dat mensen het beste reageren wanneer zij kunnen inzien hoe welwillendheid in verband met een verzoek of eraan voldoen, hun tot voordeel strekt. Als er tussen huwelijkspartners enige spanning is ontstaan, zou een van hen geneigd kunnen zijn te zeggen: „Er zit me iets dwars, en dat gaan we nu rechtzetten!”

De precieze bewoordingen zullen natuurlijk van de omstandigheden afhangen, maar het is wellicht beter iets te zeggen in de trant van: „Lieverd, ik heb nog eens nagedacht over de kwestie waarover wij het al eerder hebben gehad en hoe wij daar een oplossing voor kunnen vinden.” Welke benadering zal waarschijnlijk prettiger op uw partner overkomen?

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een normaal gehoor hoor je gewoon. Dat zijn de geluiden die binnenkomen en omgezet worden in je hersenen. Bij luisteren ga je locatief de geluiden omzetten in iets wat je wil horen. Stel je zit op een verjaardag met 20 mensen. Je hoort ze waarschijnlijk allemaal een beetje maar naar eentje bewust want daar praat je mee. Daar luister je dus na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gehoor is een zintuig dat werkt met behulp van je oren
net zoals je proeft met je tong. Door je oor ontvang je geluiden en die hoor je dan.
Dit stelt je in staat vogels te horen fluiten, stemmen te horen praten, de wind te horen blazen en vele andere geluiden te horen.
Wil je echter bewust luisteren naar iets dan zal je er aandacht aan moeten geven ,zodat je hersenen het geluid kunnen omzetten en er inhoud aan gaan geven.
Hiervoor zal je dus actie moeten ondernemen en dat hoef je bij horen niet. Het geluid komt zowiezo wel binnen.
amc
13 jaar geleden
Bij horen, hoor je de geluiden wel, maar weet je niet wat er gezegd wordt, bij luisteren hoor je het geluid (in dit geval dus een stem), maar WEET je ook wat je hoort (dus wat er gezegd wordt) je bent dan ook in staat te reageren op hetgeen gezegd wordt. Of positief, of negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Panserbjorn;

Ik gok er op dat jullie nog niet zo heel erg lang getrouwd zijn. Het klinkt namelijk een beetje alsof je denkt dat je je man zult kunnen veranderen en dat lijkt me ijdele hoop; dan had je een ander modelletje moeten kiezen. Mannen (en ik ben er een dus spreek uit ervaring) weten namelijk heel goed het verschil tussen horen en luisteren. Je kunt het vergelijken met de uitspraak dat vrouwen meerdere dingen tegelijkertijd kunnen doen: ik mag dan graag antwoorden met: ik doe liever één ding tegelijk maar dan wel gelijk goed. Met horen en luisteren is het net zo: mannen horen heel veel, maar luisteren maar naar een geluid tegelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je niet! Accepteer gewoon dat hij altijd zal doen alsof hij luistert terwijl hij tv kijkt.

Wel kun je 'm irriteren door te vragen wat je nou net een paar seconden geleden hebt verteld. Pas op! Hij kan bluffen en het antwoord gokken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
LOL als je hem naar de kroeg wil jagen moet je dat doen
super irritant pas maar op hij mag zijn handen met je dichtknijpen met je nek er tussen ;)
Misschien als je het onderscheid kunt aangeven tussen praten en ook daadwerkelijk iets vertellen ; daar hebben nogal wat vrouwen moeite mee namelijk. Klein sekse-verschilletje dat in de regel van twee kanten komt.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horen is het ontvangen van geluiden in je omgeving. Je hoort het, en je weet wat er bij dat geluid hoort, maar verder doe je er weinig mee.

Luisteren doe je als er geluiden (maakt niet uit wat!) in je omgeving zijn en je opmerkt: "Luister eens? Hoor jij dat ook?". Dan zal de ander zeggen "Ja, ik hoor dat ook!". Waarop een reactie terug gewenst is.

Luisteren is ook als de ander iets zegt, je luistert, snapt wat er gezegd wordt en dat er door de luisteraar een reactie teruggegeven wordt op datgene wat gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me eigenlijk een overbodig uitleg, als ie toch niet luistert ;) leid alleen maar toe meer frustratie
13 jaar geleden
Je kunt vele dingen horen, dat is het registreren van geluid via je oren. Puur zintuiglijk dus.

Luisteren betekent eigenlijk horen met aandacht. Dus aandachtig horen. Daarbij registreer je niet alleen het geluid, maar laat je het geluid ook tot je doordringen, zet je je hersenen aan het werk, niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Je denkt na over de dingen die je hoort. En wellicht kun je er dan ook iets constructiefs mee doen.

Hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.

Warme hartegroet, Angelique
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste antwoord waar ik achter sta, en volmaakt, +.
De aandacht is toch wel de randvoorwaarde bij luisteren.
Als hij wel kan lezen kun je hem alle antwoorden laten lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunnen wel maar willen :-) !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o jee! Tja, dan.........
Jouw vraag klinkt als een verzuchting. Gooi het eens over een andere boeg. Maar de afspraak, dat je eens per maand met elkaar bespreek 'hoe het gaat'. Zorg ervoor dat deze vergadering ook echt doorgaat. Maak het gezellig. Kijk vooral naar de positieve punten, en hoe die verder kunnen worden uitgebreid. Het gespreksdoel is, dat jullie allebei gelukkig worden. Ga dus ook na, wat jullie geluk 'in de weg staat', en verzin samen methoden om jullie doel te bereiken.

Waarschijnlijk doe je het nu anders. Je verwacht dat je man luistert. Dat jij dus de baas bent. Hij heeft geen inbreng, en stelt zich derhalve passief op. Zo blijft het kringetje ronddraaien.

Jij voelt nu aan, dat het misschien anders zou kunnen, dus nu ben jij aan zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Uw man het hem interesseerd zal hij wel aandachtig zijn.

Indien je een geruime tijd samen bent is het meestal het ene
oor in,het ander weer uit;-)
Want als men luistert hoort men.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horen doe je met je oren en luisteren doe je met je hart.
Het horen is een van de zintuigen en het luisteren is het verwerken van het gehoorde.

Van dale zegt:
-Horen 1. gehoor hebben, niet doof zijn, 2. met het oor waarnemen
- luisteren luisterde, geluisterd, 1 oplettend naar iets horen met de bedoeling om het gesprokene te verstaan 2 (met naar) aandacht schenken aan: naar iets niet willen ~ 3 (met naar) gehoorzamen: het schip luistert naar het roer || dat luistert nauw vereist precisie

Hopelijk wil hij hierin naar je luisteren :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je gilt MOET hij luisteren dus hoort hij het,
als je begint over voetbal luistert hij vast wel en zeg je dat hij nu aan het luisteren is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg: "Horen doe je met je oren, en luisteren doe jij nooit."