is lepel een anagram van lepel?

je kan na namelijk vier letters van plaats wisselen en op lepel uitkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

nee, lepel is geen anagram van lepel.
de definitie van een anagram is namelijk dat het een ANDER woord is dan het orginele woord.

als jouw redenering zou kloppen zou bijvoorbeeld
'zee' ook een anagram van 'zee' zijn, omdat je
de laatste 2 e's kan wisselen.

maar dat is dus niet het geval. het moet echt een ander woord opleveren. zo is in dit geval 'pelle' wel een anagram van 'lepel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou 'lepel' eerder omschrijven als een palindroom-- een woord dat je zowel normaal als achterstevoren kunt lezen. Voor een anagram horen de letters in een andere volgorde te staan, dan maakt het niet uit of je toevallig twee dezelfde letters van plaats verwisselt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een palindroom is het indd, maar dat was de vraag niet. en zoals vermeld de letters staan wel degenlijk in een andere volgorde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je de letters van lepel omdraait is er geen nieuw woord ontstaan dus het voldoet niet aan de eis van een anagram. Pho heeft gelijk, het is een palindroom, meer is er niet van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je draait de letters niet om, je verplaats 4 letters 1 de o veruild de o 2 de o veruild de o 2 de l veruild de l 4 de l veruild de l
Idd net als legovogel