Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een rol geeft aan dat iets rond is, is een verpakking met vierkante koekjes ook een rol koekjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

een rol gaat bij het voorbeeld wat je gebruikt om een verpakking dus de koekjes maken dan niks uit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal noem je het dan geen rol, maar een pak koekjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, een verpakking van bijvoorbeeld speculaasjes noem je geen rol, maar een pak koekjes.
en zelfs ronde koeken hoeven geen rol te vormen, denk maar aan jodenkoeken.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Maar jodekoeken zitten wel in een rónde bus, niet in een vierkante!
Rieneke1
13 jaar geleden
amadea, we hebben het over een rol, en een ronde bus is geen rol, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee idd.. Een ronde bus is gewoon een ronde bus en geen rol xD
Amadea
13 jaar geleden
Nog een poging om uit te leggen wat ik bedoel: de vraag gaat over hoe je de verpakking van vierkante koekjes noemt. Nu wordt er als voorbeeld voor een afwijkende verpakking een ronde soort koeken genoemd. Dat is dan toch eigenlijk geen goed voorbeeld?
Rieneke1
13 jaar geleden
de verpakking van vierkante koekjes noem je gewoon een pak.
vergeet de jodekoeken verder maar ;)
Ik ken die uitdrukking ook: 'een rol koekjes', of 'een rolletje snoep'. Dat slaat, denk ik, op de ronde (cilindervormige) verpakking.

Het gebeurt heel vaak dat uitdrukkingen die vroeger functioneel waren blijven bestaat terwijl de werkelijkheid veranderd of dat uitdrukkingen worden overgenomen.

Zo kan je bij iemand op de payroll staan, terwijl dat gewoon een digitaal bestand is. Om maar iets te noemen.

Volgens mij is een rol koekjes voor vierkante koekjes dus niet fout. Maar wel leuk om over na te denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding