waarom heet een drogist. drogist

Wat betekent drogist

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Het woord stamt af van het Franse droguiste ‘verkoper van medicijnen en kruiden’. Dat is gevormd uit het achtervoegsel -ist en het Franse drogue: medicinaal kruid. Hier is ook verband met het Engelse woord drug. Drogue is op zijn beurt ontleend aan 'droghe' in verbindingen als 'droghe vaten' = vaten voor droge waren; wat werd opgevat als ‘vaten met droge’. Zodoende ging droge ook ‘droge waren’ betekenen. In oudere teksten komen ook verbindingen als drooghe waere, droogh kruydt voor en het zn. drooghe met de betekenis ‘droge waren’ voor.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

winkel waar men drogerijen verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een drogist oorspronkelijk verkoper van drogerijen, ook van o.a. genees- en schoonmaakmiddelen, huishoudelijke artikelen enz.
Vandaar drogist/drogisterij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is een drogerij?
De naam komt van drogen.
Een drogist is iemand die gedroogde waren verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drogist stampt van het oude Middelnederlandse woord;'droge'. Een verzamelwoord voor geneesmiddelen en genotsmiddelen die een drogerende werking hebben.
( verdovende- en/of opwekkende werking ).
Een drogisterij heet in Amerika ook een 'drugstore'. Het Engels heeft dit woord uit het Franse woord 'drogue' geleend en de Fransen hebben het uit het Middelnederlandse geleend. Het waren ook vaak gedroogde kruiden die hier gemaakt en verkocht werden. Kruiden met geneeskrachtige werking en een drogist kende die kruiden en de specifieke krachten hiervan. Het verschil met de apotheker was dat deze veel chemische en daardoor gevaarlijkere medicijnen verkoopt die vaak door een arts voorgeschreven moeten worden.
amc