De 'absolute bevolkingsgroei' is dat de bevolkingsgroei in getallen/waarden? Dus alles behalve relatief?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.1K

Het beste antwoord

Als je iets "absoluuts" zegt over X (de bevolkingsgroei bijvoorbeeld in dit geval) dan zeg je iets over X zelf. Als je iets "relatiefs" zegt dan zeg je iets over X in relatie tot iets anders!

Dus als jij zegt er zijn 300 mensen bijgekomen, dan zegt dat niets over hetgeen wáár ze bij komen. Dat is dus absoluut.

Als jij zegt de immigranten hebben de bevolking met 1% opgehoogd, dan zeg je óók iets over diezelfde 300 immigranten, alleen zeg je het nu in relatie tot de al bestaande bevolking.

Als jij zegt de 300 immigranten hebben de bevolking met 1% doen groeien, dan zeg je dus zowel iets absoluuts als iets relatiefs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De absolute bevolkingsgroei is het aantal personen dat erbij is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Overigens is niet absoluut altijd relatief en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook de relatieve groei wordt in getallen /waarden weergegeven. Alleen is dit vaak ten opzichte van de totale absolute groei uitgedrukt in procenten en zonder eenheid.
Prognoses zijn voorspelling op basis van cijfers.

Wat groei betreft kan men onderscheid maken tussen absolute groei en relatieve groei.
Absolute bevolkingsgroei → de hoeveelheid mensen die in een bepaalde periode er bij zijn gekomen.
Het gaan dan om het aantal personen.
Relatieve bevolkingsgroei → bij deze groei gaat het om de groei in procenten.

Geboorte + aantal inwoners - sterfte.
Geboorte, sterfte → natuurlijke bevolkingsgroei → geboorteoverschot of sterfteoverschot.
Vestiging + aantal inwoners - vertrek.
Vestiging vertrek→ sociale bevolkingsgroei → vestigingsoverschot of vertrekoverschot.
Migratie.
(verhuizen naar een andere woonplaats)
Migratiesaldo.
↙ ↘
Positief. Negatief.

Het aantal geboren kinderen per jaar of het aantal overledenen per jaar in een bepaald gebeid, om dat uit te rekenen zijn dat absolute getallen.
Om gebieden of landen met elkaar te vergelijken is het beter om te werken met relatieve cijfers zoals het geboortecijfer of het sterftecijfer.
Het geboortecijfer geeft het aantal levendgeborenen per 1000 inwoners per jaar aan.

Als het geboorte cijfer groter is dan het sterftecijfer in een gebied, spreken we van een geboorteoverschot. En als het sterftecijfer hoger is dan het geboortecijfer, noemen we dan een sterfteoverschot.
Als het vertrekcijfer hoger is dan het vestigingscijfer, wordt dat een vertrekoverschot genoemd, andersom een vestigingsoverschot.

Sommetje:
Bereken het sterftecijfer met behulp van de volgende gegevens: een inwoneraantal van 6.000.000 en een aantal overledenen van 54.000.
Berekening:
6.000.000 : 1000 = 6000
54.000 : 6000 = 9
Het sterfte cijfer is 9.
Je moet altijd door 1000 delen. Dat heet promille een promille is 1 1000ste deel. → ‰

Lees meer op deze site: