Wanneer gebruik je heeft of hebt? (zie extra uitleg)

Voorbeeld: ''Hebt u nog vragen?'' of is het ''Heeft u nog vragen?''. Ik vind het laatste eigelijk mooier klinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
29.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link Ivar91

Het beste antwoord

Goeie vraag: beide wordt tegenwoordig als correct gezien. U hebt zou correcter zijn, dan klopt het namelijk met de vorm van de 2e persoon enkelvoud.

Vergelijk 2e persoon vs. 3e persoon
jij bent - u bent - u is - hij is
jij kunt - u kunt - u kan - hij kan
jij hebt - u hebt - u heeft - hij heeft
De ene keer volgt het de jij-vorm, de andere keer hij-vorm of zelfs beiden.

Maar het is dan weer niet:
ben jij - ben u
kun jij - kun u
heb jij - heb u
Dan volgt er altijd een 't'

Ik zou persoonlijk zeggen dat 'u hebt' het meest formeel (want meest correcte/consequente vorm), maar 'u heeft' wordt volgens mij meer gebruikt. Het is vooral schrijftaal vs. spreektaal.
Hetzelfde komt voor bij: jij kunt/jij kan, kunt is correct, maar kan is spreektaal, en wordt tegenwoordig ook als correct gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kan alle bij

Toegevoegd na 44 seconden:
je kan vaak zien waar het beter klinkt in een gesprek is het vaak heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slaat de spijker op zijn kop. Beiden mogen en zijn grammaticaal correct, maar 'heeft' is iets netter, iets formeler. Meer verschil is er eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide werkwoordsvormen zijn correct.
Bij de keuze tussen u heeft en u hebt kunt u uw eigen voorkeur volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk is 'U', net zoals 'hij', een derde persoon in enkelvoud.
Taalkundig gezien gebruik je dan 'heeft'. Deze vorm wordt nog steeds het meest gebruikt.

Bij 'ik' heb je het over jezelf (1ste persoon), en bij 'jij' praat je direkt tegen iemand (de 2de persoon), maar bij 'hij' praat je over iemand (de derde persoon).
Uit nederigheid praatte je niet direkt tot 'n hoogwaardig iemand, maar benoem je deze persoon. 'U' was destijds nog niet hetzelfde als 'jij', of 'n deftigere vorm ervan - je sprak iemand enkel aan via een omloopje in plaats van direkt. Andersom kan ook wanneer de Koning 'wij' gebruikt als hij zich tot ons gepeupel richt. Om de kloof te dichten hoeft hij enkel 'ik' te gebruiken (zoals in TV-interviews) om nederiger over te komen bij zijn volk.

Tegenwoordig gebruiken we dus wel 'U' als een meer formele vorm van 'jij'. Dus nog steeds is het een deftige aanspreekvorm maar dan zonder de vroegere poespas.

Hierbij moet dan ook het werkwoord anders worden vervoegd, van 'heeft' naar tweede persoon enkelvoud 'hebt'. Echter, omdat het gebruik van de taal beslist wat juist is, is het tegenwoordig beide goed. Maar dit kan dus door onbruik uiteindelijk weer veranderen.

Tip: Met 'U hebt' spreek je met respect een ander aan, maar door te spelen met 'U heeft' kun je iemand ook nog verder op een voetstuk plaatsen. Taal is iets moois.. :-)