Wanneer gebruik je heeft of hebt? (zie extra uitleg)

Voorbeeld: ''Hebt u nog vragen?'' of is het ''Heeft u nog vragen?''. Ik vind het laatste eigelijk mooier klinken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goeie vraag: beide wordt tegenwoordig als correct gezien. U hebt zou correcter zijn, dan klopt het namelijk met de vorm van de 2e persoon enkelvoud. Vergelijk 2e persoon vs. 3e persoon jij bent - u bent - u is - hij is jij kunt - u kunt - u kan - hij kan jij hebt - u hebt - u heeft - hij heeft De ene keer volgt het de jij-vorm, de andere keer hij-vorm of zelfs beiden. Maar het is dan weer niet: ben jij - ben u kun jij - kun u heb jij - heb u Dan volgt er altijd een 't' Ik zou persoonlijk zeggen dat 'u hebt' het meest formeel (want meest correcte/consequente vorm), maar 'u heeft' wordt volgens mij meer gebruikt. Het is vooral schrijftaal vs. spreektaal. Hetzelfde komt voor bij: jij kunt/jij kan, kunt is correct, maar kan is spreektaal, en wordt tegenwoordig ook als correct gezien.

het kan alle bij Toegevoegd na 44 seconden: je kan vaak zien waar het beter klinkt in een gesprek is het vaak heeft

Je slaat de spijker op zijn kop. Beiden mogen en zijn grammaticaal correct, maar 'heeft' is iets netter, iets formeler. Meer verschil is er eigenlijk niet.

Beide werkwoordsvormen zijn correct. Bij de keuze tussen u heeft en u hebt kunt u uw eigen voorkeur volgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100