Algemene kennisvermeerdering krijg je door een vraag te stellen die op meerdere mensen van toepassing is, waar meerdere mensen iets hebben aan het antwoord.
De vraag 'wat is de reden van militair ingrijpen in Libie?' lokt antwoorden uit waar velen iets mee kunnen. Dat is dus kennisvermeerdering voor iedereen die dit wil weten.
De vraag 'waarom eet mijn buurvrouw vandaag spruitjes?' heeft niemand iets aan, hooguit jij als je niet van spruitjeslucht houdt. Dat is geen kennisvermeerdering voor iemand.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig antwoord ! 'n dikke duim verdiend ! Ik antwoord zelf maar niet meer ,want ik kan er niets meer aan toevoegen .
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reakties op het andere antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dit is wat daarover staat in de algemene voorwaarden van GV:

"Een kennisvermeerderende vraag bevat een vraagstelling naar controleerbare feiten of omstandigheden, waarmee de algemene ontwikkeling gediend is. Een adviesvraag is een persoonlijke vraagstelling in een voldoende omschreven casus waarbij de antwoorden de vraagsteller, en anderen, van inzicht(en) kunnen voorzien.

Voorbeelden van vragen die niet zijn toegestaan:
•Vragen waarvan het antwoord zo voor de hand ligt, dat het vragen naar een antwoord geen zin heeft.
“Is het gezond om van vier hoog uit het raam te springen?”
•Vragen die gaan over de betekenis van dromen of gevoelens.
•Vragen die gaan over de keuze van cadeaus.
“Mijn tante wordt 60 jaar. Wat zal ik haar geven?”
•Vragen die letterlijk huiswerkopgaven bevatten.
•Vragen die oproepen tot het invullen van enquêtes of betrekking hebben op brainstormsessies.
•Vragen die gaan over de betekenis of vertaling van woorden die simpel op te zoeken zijn in woordenboeken;ook het aanbieden van lange lappen tekst ter vertaling en/of tekstuitleg is niet toegestaan.
•Vragen die gebaseerd zijn op een stelling, discussie of opiniestuk. De discussie kan kennisvermeerderend zijn, maar de vraag zelf is geen kennisvraag.
“Wordt het leven leuker als je ouder wordt?"

Dan zijn er altijd vragen, die hier (net) niet onder vallen en dan is het aan de moderatoren om daar wel of niet iets mee te doen. Wat ik heb begrepen is dat ze, bij twijfel, met elkaar overleggen.
Je kunt het niet eens zijn met hun mening en dan kan je dat via het kontaktformulir kenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Is een vraag, die uitnodigt tot het geven van een opsomming,ergens mee in strijd? Zo ja, waarmee? Ik noem wat voorbeelden:
1. Waar kan ik een buitenlandse gast mee naar toe nemen in Nederland, b.v. leuke stadjes?
2. Welke landen/streken zijn veilig voor een meisje alleen om in haar uppie met vakantie te gaan?
3. Welke muziekstukken zijn geschikt voor een begrafenis of crematie?
4. Welke spelletjes zijn handig en leuk voor kinderen op vakantie?
5. Welke oost-Europese popgroepen en popmuzikanten ken je? En welke van hen zingen in hun eigen taal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je even kijkt bij de algemene richtlijnen: misschien staat het erbij:
http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik heb niets gezien in de richtlijnen dat daarmee in strijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou het dus moeten kunnen ;-)
corzijlstra
13 jaar geleden
In mijn bovenvermelde reactie onder 5 staat een fictieve vraag. Ik had onlangs dezelfde vraag gesteld, maar dan over Scandinavische popgroepen en popmuzikanten, maar die vraag is verwijderd op grond van de richtlijn over algemene kennisvermeerdering en/of advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag net in je profiel, dat je vanaf juli 2010 een GV-er bent. Dan weet je toch, dat sommige wegen des moderatoren ondoorgrondelijk zijn + dat het nèt mensen zijn, die ook fouten kunnen maken? ;-))
Wat ik al schreef in mijn antwoord: neem contact met ze op als je het er niet mee eens bent.
Persoonlijk kan ik er verder geen chocola van maken.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik kan mij voorstellen, dat een vraag welke Britse popgroepen enz. men kent, zeer veel namen zullen opleveren die bij popkenners algemeen bekend zijn, die ook wel in de bekende popencyclopedie staan. Misschien dat deze onvoldoende bijdraagt tot algemene kennisvermeerdering. maar bij Scandinavische, Oosteuropese, enz., popgroepen enz. ligt dat wel even anders. Vele van die groepen zijn alleen bekend in hun eigen land, vooral zij die in hun eigen taal zingen.