Is het 'beide' of 'beiden'?

Welke zin is juist?

Nadat wij beide ervoor gekozen hebben ...
Nadat wij beiden ervoor gekozen hebben ...

In m'n oren klinkt het allebei goed, maar welke is nou eigenlijk goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
48.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopelijk heb ik je met mijn antwoord genoeg geholpen:).

Het beste antwoord

De juiste zin is: Nadat wij beiden ervoor gekozen hebben...

Beiden is juist als het naar personen verwijst en er geen zelfstandig naamwoord achter staat. Het zelfstandig naamwoord kan wel eerder in de zin genoemd zijn:
- De jongens gaan beiden naar school.
- Ze vroegen beiden hoe het met me ging.
- De nieuwe buurvrouw vroeg ons beiden op de koffie.

Beide wordt altijd zonder -n geschreven als het een geheel vormt met een zelfstandig naamwoord dat er vlak achter staat. Het maakt niet uit of dat zelfstandig naamwoord personen of zaken aanduidt:
- Ik zag beide kinderen naar school gaan.
- De beide bedrijven gingen verhuizen.
Daarnaast is beide juist als het slaat op een woord dat eerder in de tekst genoemd is en dat geen personen aanduidt:
- De bedrijven gingen beide verhuizen.

Soms kan er voor een zelfstandig naamwoord wél beiden staan, bijvoorbeeld in bijstellingen waarin beiden vervangbaar is door alle twee én het om personen gaat:
- Mijn vader en moeder, beiden huisarts, hebben niets te klagen.
- De twee bureaus in deze straat, beide reclamebureaus, moeten verhuizen.

Lastig zijn combinaties waarin zowel een persoon als een zaak wordt genoemd, zoals 'De auto en de bestuurder raakten beide(n) te water.' De taaladviesboeken geven hier verschillende adviezen; er bestaat een lichte voorkeur voor beiden, omdat dat zelfstandiger overkomt dan beide. Een goed alternatief is om allebei of alle twee te gebruiken in plaats van beide(n).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer duidelijke uitleg, zelfs een + van mij, al dan niet als compensatie voor die 2 minnen;).

Andere antwoorden (1)

Als ik diep graaf in mijn school kennis is het: beiden OMDAT het over personen gaat.

Alleen bij mensen zet je er een "n"achter als het alleen staat. Bij dingen en dieren niet dus:

De 2 katten lopen buiten, beide komen naar binnen als ik eten neerzet EN

De 2 kinderen lopen buiten, beiden komen naar binnen als ik eten neerzet.

EN: er zijn 2 kasten in de aanbieding, is het slim om gelijk beide te kopen?
amigo