Aan welke spellingsfouten kan je je mateloos ergeren

Ik lees erg vaak:
Me zus, me moeder, me huis,

dan vind ik het erg moeilijk om MIJN mond te houden

Wat zijn die van jullie

Toegevoegd na 1 uur:
ikzelf heb eigenlijk moeite met liggen en leggen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typ eens "spellingsfout"in in de linkerbovenhoek en klik "zoek"- dan krijg je méér dan genoeg antwoorden op je vraag........
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb de neiging te schrijven, dat je "spelfout" zou moeten schrijven in plaats van "spellingsfout", maar is "spellingsfout" eigenlijk wel onjuist? Is er een verschil in betekenis tussen "spelfout" en "spellingsfout"?
zondag
14 jaar geleden
Het verschil tussen liggen en leggen is dat liggen een rusttoestand uitdrukt terwijl leggen een beweging aanduidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik heb geen moeite met liggen hoor, sterker nog: ajuus..ik ga mn bed in........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuses voor het niet reageren op jullie reacties... Zie dit pas voor het eerst: @ antoni
het zou inderdaad ool spelfout kunnen zijn en misschien is dat ook inderdaad het juiste. @zondag
Ik zal het proberen te onthouden

Het beste antwoord

Ik maak zelf ook wel eens fouten dus ergeren is een groot woord.

maar sommige fouten vallen wel heel erg op en dan denk ik ook wel eens...tjonge jonge...moeilijk he, schrijven?!

bv:
intresant, intressant, interresant.....(heb echt alle mogelijk varianten gezien)

liefert

verwisselen van ei/ij

en inderdaad ook me huis in plaats van mijn huis.
gebruik dan eventueel m'n huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

abbonement
terwijl het abonnement is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik irriteer me eraan dat me zus wel is fouten maakd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Het is: ik erger me eraan. Irriteer me eraan is fout en dat irriteert mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezien, zondag. Ga je nu ook de overige fouten in mijn antwoord noemen? ;-) Nu ga ik na buiten, want ik wordt gek van de zonnetje. In de ijskast staat bier, die ik ga drinken.
zondag
14 jaar geleden
Dat was een grap, snap je dat niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ik dacht al dat jij mijn grap niet snapte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snapte het hoor calculator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreekte net met je zus en ze vont het niet leuk tot je dit heeft geschreven over haar. ff serieus... had ooit een stagiaire die een lesje ontleden gaf. Hij schreef op het bord dat 'ie het over het "lijdent voorwerp" zou gaan hebben. Ik zat achterin de klas en knikte naar het bord om hem op zijn fout te wijzen (het was een tamelijk slimme klas!). Hij reageerde dat met een begripvolle blik... en veranderde de tekst in: "leident voorwerp". Hij is snel daarna met zijn onderwijzersopleiding gestopt en hij is nu een zeer succesvol zakenman met een hele winkelketen.
Dingen zoals:

- 'is' in plaats van 'eens'.
- 'na' in plaats van 'naar'.
- 'naar' in plaats van 'na'.
- 'immuum'.
- 'jou' en dergelijke als het bezittelijk voornaamwoord bedoeld wordt.

Er zijn er vast wel meer die me zo niet te binnen willen schieten. Daarnaast is onnodig spatiegebruik in samenstellingen hier en daar wat onoverzichtelijk en daardoor lastig.

Let wel, het gaat mij puur om de inhoud van wat er staat en ik maak zelf ook genoeg fouten, maar soms is er echt geen touw aan vast te knopen wat er staat en dat is wanneer ik wel geneigd ben er iets van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me mateloos ergeren doe ik niet echt, het valt me gewoon op. Sommige mensen vinden het lastig te bepalen wanneer ze een 'lange ij' of een korte 'ei' moeten gebruiken. D's, t's en dt's zijn ook niet voor iedereen even makkelijk.

Spellingsfouten in een officiële brief kunnen me wel storen. Maar dat is dan meer omdat je het niet verwacht en het er slordig uitziet.

De Nederlandse taal zit ook niet altijd even simpel en logisch in elkaar. Sommige mensen hebben nu eenmaal een soort van blinde vlek. En ach, er zijn ergere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woordje -mateloos- is overdreven, maar het stoort me dat er zo geknoeid wordt met d's en t's.
14 jaar geleden
Antwoord: in pricipe aan alle, want het getuigt van een gebrek aan respect voor de lezer.
Ik erger me er aan dat mensen geen spelchecker gebruiken als ze weten dat ze niet in staat zijn foutloos te schrijven.
Als je dat over het algemeen wel kunt, maar er sluipt af en toe een foutje in, dan is dat natuurlijk niet erg.
Het gaat me om de notoire slechtschrijvers.

Toegevoegd na 1 minuut:
pricipe > principe
Kijk dat bedoelt ik nauw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebrek aan respect voor de lezer? Dat vind ik wel een heel stevige opmerking. De spellingscontrole kun je toepassen, maar zal je niet altijd helpen. Soms zijn woorden afzonderlijk gezien correct gespeld, maar horen ze niet op de plaats in een zin. Ik 'vindt' met 'dt' is een prima spelling, alleen niet in combinatie met 'ik'. We blijven mensen, niet iedereen vindt het even makkelijk om foutloos Nederlands te schrijven. Ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat iemand het toch probeert en zal dit nimmer als gebrek aan respect ervaren.
zondag
14 jaar geleden
D e T zijn toch makkelijk als je de volgende ezelsbruggetje gebruikt: bv. IK VIND. Moet dat met alleen D of DT? Dan zeg je tegen jezelf: hoe schrijf ik IK LOOP? Zonder T, dus IK VIND is ook zonder T. Ander voorbeeld: HET GEBEURT. Moet dat met D of T. In het werkwoord GEBEUREN zit geen D dus kan de uitgang in de tegenwoordige tijd nooit met een D zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spellingsfundamentalisten gaan VOLLEDIG voorbij aan de INHOUD van wat er staadt. Waarschijnlijk deze keer ook. Regelslang kennen zij uitweiden over de vauten die gemaakt zijn...geen woordt over wat de schrijver's punt nou eigenlijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of aan het gebrek van resprect voor de schrijver...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ''maar'' komt niet achter een komma
woorden fonetisch schrijven vind ik nog steeds het meest getuigen van taalverarming (is=eens, me=mijn). Etc.

Gek genoeg ben ik al dusdanig geconditioneerd dat d's, t's en dt's mij al een stuk minder ergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enigste ipv enige
hun doen dat ipv zij
wordt je in plaats van word je (je zegt toch ook niet loopt je)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de kapper word je geknipt.
Bij de kapper wordt je haar geknipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is maar 1 persoon die enigste mag gebruiken en dat is Johan Cruijff
Ach, dan leer ik ook wat er in de andere delen van Nederland zo spe(e)lt op taalgebied. Ik zou bijna vergeten dat er ook nog zoiets als een eigen taal en dialecten bestaan.
Ik erger me gelukkig niet, maar ik vind het wel lastig als er afkortingen en Engelse verbasteringen van gangbare Nederlandse woorden worden gebruikt.
Dat is namelijk spreektaal en geen schrijftaal.
Pas met een hoofd erbij zie je hoe het gezegd wordt.
Bij de smilies is het af toe goed kijken welke het is.
Dan is juiste timing en de clou van de grap mislukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij zijn beter dan ons.
Hij is even groot als mij.
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon wij of ik te zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me niet, dat is nou echt verspilling van energie!
En ik vind het ook heel ver gaan om te zeggen dat het maken van taalfouten getuigt van respectloosheid naar de lezer.
Wat dacht je van al die mensen die dislectie hebben of andere problemen met de taal.
Het hoe te schrijven van een taal is een afspraak die gemaakt is door mensen onder elkaar, met bepaalde zinnige en onzinnige regels. Je kunt het de mensen niet verwijten dat voor sommige die regels geen logica hebben!!!! Of dat ze dat gewoonweg niet aanvoelen! Heb je enig idee hoe gefrustreerd mensen zijn die zo'n taalstoornis hebben en hoe onzeker ze worden van zulk soort opmerkingen. Terwijl er niets mis is met hun intelligentie. Ze kunnen er niets aan doen en de vraag die diegene je stelt is er niet minder om!
Communiceer met elkaar op respectvolle wijze en probeer te stoppen met je te ergeren over zulk soort zaken! Je hebt alleen jezelf ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het me stoort hangt een beetje af van de functie van de tekst. Een GV antwoord met hier en daar een spelfoutje is geen probleem, maar een sollicitatiebrief waarin men 'gehuwt' is en in 'Roterdam´ woont, gaan rechtstreeks de prullenbak in.

Ook bij ondertitels valt me een taalfout op, al zie je ze daar maar zelden.

Echt bedroevend is het gesteld op bijvoorbeeld een medium als Hyves, daar is af en toe geen touw aan vast te knopen voor een veertiger zoals ik.
14 jaar geleden
Ik erger me hier totaal niet aan. Ik erger me wel aan mensen die zich hieraan ergeren omdat ze ons door middel van taalpurisme een soort censuur opleggen waardoor mensen schroom krijgen om hun vraag te stellen. En GV drijft toch echt op het feit dat hoe meer breinen participeren des te gevarieerder en interessanter de vragen worden. Dus laat alsjeblieft gaan dat soort opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Op www.goeievraag.nl kan je niet alleen je kennis uitbreiden over allerlei onderwerpen; door de opmerkingen van andere gebruikers over je taal kan je ook, als vanzelf, je taalgebruik verbeteren. Dat noem ik een win-winsituatie... Overigens zal het met die schroom wel meevallen. De taalfouten vallen pas op, nadat de vraag is gesteld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor jou, Lopendvuurtje.
En Antonie vergis je niet in de schroom die mensen kunnen hebben, wellicht ben je zelf nog nooit ergens onzeker over geweest!! Anders zou je wel beter weten wat voor impact sommige opmerkingen op iemand anders kunnen hebben....als je me maar onzeker genoeg bent of onzeker genoeg wordt gemaakt. Niet iedereen is even sterk als jij!
- Jou ipv jouw --> Dat is jou boek of andersom: Ik denk aan jouw (maar meestal typ ik dat zelf ook wel eens, maar dan zo: jouwwwwwww.. echt zo'n zeurende vraag, maar wel positief en leuk bedoeld)
- Als ipv dan --> ik ben beter als jij/jou (Dit zijn trouwens geen spellingsfouten, volgens mij, maar meer grammatica.

Een echte SPELLINGSfout, waar ik me aan erger:
- Zowiezo/zoiezo ipv sowieso
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik erger me niet zo snel aan spellingsfouten, ik maak ze zelf ook regelmatig.
wat me wel irriteert, omdat je het zo vaak ziet, is het verkeerde gebruik van heel of hele.
bijv: een hele mooie jurk wordt er steeds weer geschreven.
terwijl het er niet om gaat dat de jurk heel is, hij is heel mooi!
Rieneke1
14 jaar geleden
Wat mij naast eerder genoemde fouten stoort: Dat mannelijke vormen, waar een vrouw bedoeld wordt, worden gebruikt. Zoals bijvoorbeeld in:

- Zij is de eigenaar van die kapsalon.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast ook nog 'kan je' i.p.v. 'kun je'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ergens pissig van wordt, dan is het wel als mensen dingen zeggen als: "Ik wou nog even, ......." of "wij wouden de auto verkopen" of "wat wou je nou".
Iedere vorm van wou vind ik verschrikkelijk en naar mijn mening onjuist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word met ''deetee'' vind ik storend. Dan heb je toch echt al vanaf de allereerste les niet goed opgelet.
Over het algemeen kan ik de vragen op GV prima lezen, hoeveel fouten er taalkundig ook in zitten.
Echt ergeren doe ik me er niet aan. Ik zal ook wel eens een foutje maken.
Soms zie je wel de snelheid en dus slordigheid waarmee een vraag op GV ingetypt is. Dat toont een beetje weinig respect naar de beantwoorders, die je in principe toch een dienst proberen te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het mateloos irritant dat er weer iemand is die het vraagt om dingen aan te wakkeren die eindelijk een beetje sliepen.
ik heb dyslexie en ik weet niet eens hoe ik het schrijf.
een spellingcheckknop help daarbij en doet het ook vaak fout.
ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. maar vragen zoals dit vind ik irritant worden, word nog liever door 3 muggen geprikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je begrijpt dat dit soort vragen niet bedoelt zijn voor mensen met een lees/schrijf probleem. Dit is meer bedoelt voor mensen die erg laks zijn in schrijven, en daarmee bedoel ik niet een kleine spelfout of een typfoutje die iedereen maakt Erg jammer dat je je hierdoor aangevallen voelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal omdat ik ook heb vermeld dat ikzelf ook het probleem met liggen en leggen heb!
Aan alle spelfouten die onze kinderen maken met als argument: "ik ben nu niet op school" of "het is nu vakantie".

Ik neem het het onderwijs van vandaag kwalijk dat er niet méér wordt gelet (of níet meer wordt gelet) op het gebruik van de juiste spelling en grammatica!

Wat dat betreft is die docent aan een Nederlandse Universiteit een lichtend voorbeeld. Hij weigert papers te beoordelen waarin spelfouten zitten.

Aan hem zal het niet leggen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om perfectie, maar om 'correctie'; als je begrijpt wat ik bedoel: over het schrijven van de taal hebben we nu eenmaal afspraken gemaakt, zoals we dat ook hebben gedaan voor het deelnemen aan het verkeer. Ik weet dat er bij overtredingen in dat laatste voorbeeld letterlijk ongelukken kunnen ontstaan. Maar bij het verhaspelen van de taal ontstaan er 'ongelukkigen'. En dat zou niet moeten, denk ik!
''wordt je in plaats van word je (je zegt toch ook niet loopt je)'' dat is toch wel een hele slechte vergelijking mathilde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euri in plaats van euro,bijvoorbeeld de prijs is 34 euri's in plaats van 34 euro, de euro is een eenheid net zoals gulden , vandaar dat op de biljetten staat 50 euro en niet euro's euri euri's neuri of dergelijke onzin meer.