Waarom zitten we achter geraniums?

Het spreekwoord; 'achter de geraniums zitten'. Waarom niet achter anjers of narcissen. Dat zijn echte bazen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.1K
Kimath
13 jaar geleden
Bazen? Volgens mij zijn dat bloemen.

Antwoorden (3)

Dat is een stereotiep, als je naar oude mensen op tv kijkt terwijl de serie bijv. over jongeren gaat, dan slopen ze de bloemen meestal en dan roept de oma/opa "aah mijn geraniums" en oude mensen vinden geraniums mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Wat voor series kijk jij? Zo'n scene heb ik nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vet verhaal! Gebaseerd op een televisie serie dus... Heb je ook iets gebaseerd op feiten. Haha toch mooi. Oude mensen houden indd wel van geraniums!
Het is niet duidelijk hoe deze uitdrukking ontstaan is. Diverse naslagwerken noemen de uitdrukking wel, bijvoorbeeld het Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans van Marc De Coster: "Geraniums worden geassocieerd met alles wat burgerlijk is. De uitdrukking wordt daarom meestal in ontkennende zin gebruikt. Iemand zegt bijvoorbeeld dat hij niet van plan is achter de geraniums te blijven zitten." Maar een precieze oorsprong van de uitdrukking wordt niet gegeven. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale houdt het ook op het vermoeden dat het burgerlijke imago van de geranium een rol heeft gespeeld.

Van Dale vermeldt naast achter de geraniums zitten de vergelijkbare uitdrukkingen achter de kachel blijven ('thuisblijven', vaak met ongunstige bijklank) en achter de (toon)bank raken, liggen ('vergeten worden, niet meer in tel zijn, geminacht worden'). Of deze uitdrukkingen van invloed zijn geweest op achter de geraniums zitten is echter geheel onduidelijk.
De vroegste vindplaats van achter de geraniums is een citaat uit de Leeuwarder Courant van 1937: "Maar er zijn tallooze geloovige christenen in ons vaderland, die de Koninklijke familie het onschuldige genoegen van die watertochtjes op Zondag van harte gunnen, en er geen enkelen strijd in zien met godsdienstige voorschriften. Men moet ons maar eens duidelijk maken waarom men een beter christen is als men Zondagmiddag achter zijn geraniums in de huiskamer blijft zitten dan wanneer men zich overgeeft aan het genot van een vaartocht (met eigen jacht!)." De uitdrukking wordt hier nog in iets andere betekenis gebruikt dan tegenwoordig.

Een geranium (of eigenlijk, Pelargonium) is een lage tot halfhoge, lang levende vaste plant. In Engeland zijn ze een rage geworden, omdat er zo'n een grote verscheidenheid is aan bladeren, bloemkleuren, bloeitijdstippen, afmetingen, standplaats en toepassing.
Geraniums versieren niet alleen maar de vensterbank, maar zijn ook sfeermakers op een zon overgoten terras of balkon. Het zijn ideale planten voor mensen met groene vingers en veel vrije tijd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je oud bent zijn de geraniums mooi toch ha ha,hoe oud
ben je dan.........120......haha
Amadea
13 jaar geleden
Zou degene die dit een slecht antwoord vindt zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen waarom?
Vroeger waren "geraniums" (eigenijk pelargoniums) populaire planten voor op de vensterbank. Je zag toen vaak oudere mensen in een stoel bij de vensterbank naar buiten kijken, vanachter de geraniums - en niet vanachter anjers of narcissen.
Vandaar dus die uitdrukking.