wat is het verschil tussen een gebeurtenis en een situatie?

ik moet voor het vak latijn weten wat het verschil is tussen een gebeurtenis en een situatie. want het imperfectum in het latijn geen een situatie of toestand weer. en het perfectum geeft een gebeurtenis weer.
wat is nou het verschil tussen het imperfectum en perfectum oftewel gebeurtenis en situatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Antwoorden (7)

Een gebeurtenis kan ontstaan uit een situatie, en.... andersom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebeurtenis is vaak al geweest en een situatie is nog bezig of moet nog komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebeurtenis: iets dat gebeurt.

situatie: omstandigheden waarin iets gebeurt.

vb. hij valt, de trede van de trap is glad.
(situatie is dat de trede van de trap glad is, de gebeurtenis is dat de jongen valt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
m.a.w.:
Situatie = passief,
Gebeurtenis = actief.
Zoals 'het regent' (aha, zo gaat dat hier) anders is dan 'het is aan het regenen' (getver, er valt NU water op m'n kop).
In het Engels, Spaans (&ongetwijfeld andere Roman-based talen) wordt dit onderscheid ook nog steeds gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lotte , 'n situatie is statisch , 'n gebeurtenis is dynamisch .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de basis is het een verschil tussen plaats en tijd

Situatie is op plaats georienteerd en beschrijft een toestand die min of meer onveranderlijk is.
Gebeurtenis is op tijd georienteerd en beschrijft een verandering, handeling, actie.

Beide begrippen lopen vaak door elkaar. Zo worden in de gebeurtenis ook situatlionele aspecten beschreven en is een situatie zonder gebeurtenis natuurlijk ook maar een saaie boel. Alleen in analyses (zoals een grammatica) is het nodig het onderscheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebeurtenis is vaak al vast omlijnd, terwijl de situatie veel meer onderhevig is aan verandering.