waarom heet een "k" een klinker en een "e" een medeklinker?

ik kan nooit onthouden of a, e, i, o, u nou klinkers zijn of medeklinkers. Is er een ezelsbruggetje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
23K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is precies andersom!

Het beste antwoord

Als je een medeklinker los uitspreekt, heb je er een klank bij nodig om verstaanbaar te zijn.

Als je de 'a' uitspreekt, spreek je alleen de klank zélf uit: aa.

Als je de 'k' uitspreekt, spreek je de klank plús nog een klank uit: kaa. Dus de k-klank en de a-klank.

Dus: a, e, i, o en u zijn klinkers. B (bee), c (cee), f (ef), k (kaa), l (el) etc. zijn medeklinkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het woord klinker is korter dan het woord medeklinker.

Er zijn minder klinkers dan medeklinkers, zo kun je het onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, je bent nu alweer in de war ;-) 'k' is een medeklinker. Ik probeer je een ezelsbruggetje te geven: a, e, i, o en u zijn klinkers omdat je ze uit kan spreken zonder een andere letter te gebruiken. De 'k' zal je waarschijnlijk uitspreken als 'ka' en heeft dus geen 'eigen klank' en je noemt hem dus een medeklinker. Duidelijker zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gert , 'n geweldig antwoord . M'n hele leven heb ik het niet kunnen onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Als het je helpt ben ik al blij :-)
Om bepaalde spellingsregels goed te kunnen snappen, moet je het verschil weten tussen een klinker en een medeklinker.
Klinkers zijn: a,e,i,o,u
Alle andere letters uit het alfabet zijn medeklinkers. dit zijn klanken die een hindernis tegenkomen als ze worden uitgesproken zoals bijvoorbeeld de letter p. Je lippen moeten dan openploffen om de 'p' echt te kunnen uitspreken. dat plofgeluid hoor je dan ook. vandaar de naam medeklinker.
Bij klinkers hoor je juist geen Hindernis. spreek bijvoorbeeld de letter a maar uit. je hoort geen hindernis en daarom is het een klinker.
De letter y is een uitzondering. dit kan een klinker maar ook een medeklinker zijn. bij het woord typen is het een klinker maar bij yogert is het een medeklinker.

Toegevoegd na 2 minuten:
yogert moet natuurlijk zijn yoghurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik onthou altijd: medeklinkers daar zijn er 'meer' van. Begint beide met een m. Een echt ezelsbruggetje dus, hier boven staan betere uitleggen (meervoud ?) gegeven.

Toegevoegd na 1 dag:
Toen ik t geantwoord had dacht ik al: bedoel eigenlijk ‘me’. Moeten zijn: meeee-deklinker = meeeeeeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar 5 klinkers. De a-e-i-o-u. De rest is allemaal medeklinker in het alfabet.
Dus;

Medeklinker veel letters, klinker weinig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een ezelsbrug;
OEI! AU! Dit zijn alle klinkers en die klinken altijd hard .
Het zijn dus klinkers.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
AMG@ dat zie je toch fout!!!
De 'i' hoort wel degelijk tot de klinkers. Klinkers hebben namelijk als kenmerk dat de klank zonder hindernis wordt uitgesproken. Bij een medeklinker hoor je altijd een klik, plos, sis geluid e.d.
Je moet hiervoor je lippen sluiten, je tong bewegen of je keel schrapen enz. Denk maar aan de 'p'bijv. Je lippen moeten dan openploffen om de 'p' te kunnen uitspreken.
Dat plofgeluid hoor je dan, vandaar de naam medeklinker. De letter 'y' is de uitzondering. Dit kan zowel klinker als medeklinker zijn. Bij het woord 'typen' is het een klinker en bij het woord 'yoghurt' is het een medeklinker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het blijft altijd een klinker. Als je zo doorredeneert is de Y in het Engels dus een medeklinker omdat hij als J uitgesproken wordt. (You, Year, Yes, York, en zo zijn er nog wel een paar)
amc
13 jaar geleden
Dat beweer ik toch ook? AMG beweerde nl. het tegendeel.
Of is jouw reactie aan AMG gericht en niet aan mij?
het is andersom a e i o u zijn klinkers de rest medeklinkers
Spreek ze uit en je hoort het verschil met de andere letters. a e i o en u geven een ademstoot waar er bij andere letters iets voor komt. ze klinken ook harder. Denk dat dat daaruit voorkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een straat die niet is geasfalteerd, bestaat uit klinkers.

Als jij op zo'n straat van je fiets valt, roep je: "Oei! Au!"
Dat zijn dus de klinkers.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! +!
amc
13 jaar geleden
Je hebt hiermee een goede 'twist' aan mijn antwoord gegeven.
Klinkers kun je lang aanhouden als je ze uitspreekt:
aaaaa, eeeee, ooooo, uuuuu, iiiii, galmen en KLINKEN dan hard.
Medeklinkers hebben er MEDE een letter bij nodig om ze uit te spreken. Ka, Be, eR, enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ezelsbruggetje:

Het rijtje a,e,i,o,u, is een KORT rijtje dus daarvoor gebruik je het KORTE woord klinkers.
De rest van het alfabet is een LANGE rij en daarvoor gebruik je dus het LANGE woord medeklinkers.