Is het nu : "gepraat". of is het "gesproken"? Grammaticaal gesproken..... Gepraat klinkt niet logisch maar ik hoor het vaak.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
29.8K

Het beste antwoord

Als het echt alleen over grammatica gaat, dan hoef je niet verder te lezen ;-) Want dan is het natuurlijk allebei goed!

Voor mij is er een verschil tussen praten en spreken. Spreken gaat meestal ergens over, en praten hoeft nergens over te gaan. De Majesteit praat niet tegen het volk, maar spreekt het volk toe. Bij een spreekbeurt heb je ook echt wat te vertellen, en als je ergens een praatje houdt, kan dat ook heel luchtig zijn, met bar weinig inhoud. We praten over het weer, en over het voetbal, maar spreken erover doen we nooit. En als we een toespraak zinnig vonden, dan zeggen we "goed gesproken!" en niet "goed gepraat!".

Spreken is dus wat officiëler, en praten doen we de hele dag. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima uitgelegd, je zou haast zeggen: gesproken!,een +-je

Andere antwoorden (5)

Kan allebei, aangezien gepraat van praten komt en gesproken van spreken.

Zijn dus 2 verschillende werkwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gepraat is ook goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: gekletst....:::-))

Ik heb met mijn vriendin gekletst, (ging nergens over)
met mijn broer gepraat (over zijn werk o.a.)
en mijn baas gesproken. (over een kwestie die al langer speelde).

Toegevoegd na 46 seconden:
Het is dus allemaal goed.
Gevoelsmatig is er een nuanceverschil in serieusheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gepraat is het voltooid deelwoord van praten.
Gesproken is het voltooid deel woord van spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt gepraat van praten en gesproken van spreek.
Als je het nagaat lijkt dit het meest voor de hand liggend.

Leeswonder