Hoe kan je het best de Latijnse werkwoordrijtjes leren?

bijv praesens passief en imperfectum actief.
Is hier een handige methode voor of een site?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk boek heb je eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lingua Latina

Antwoorden (8)

Dit is een woordjes leer site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site staat een Gratis Latijn cursus. Geschreven door een leraar zelf.
http://www.koxkollum.nl/cursus/frameset.htm
Een echte aanrader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan Latijn, dat is het probleem niet.
www.paradigmaweb.nl is handig als je het boek Fortuna hebt. Je stelt in van welke hoofdstukken je de grammatica wilt oefenen en kan dan uit allerlei oefeningen kiezen.

Zonder internet kan je trouwens ook oefenen. Laat iemand door elkaar vormen uit de rijtjes opschrijven. Bijvoorbeeld mittit. En dan moet jij zeggen: 3e persoon enkelvoud, (indicativus) praesens actief. Als je ze allemaal gehad hebt, kun je het zelf nakijken met de rijtjes uit je boek.
Als je iemand in de buurt hebt die ook Latijn kent, kun je vragen of die ook andere werkwoorden uit je woordenlijst vervoegt op dezelfde manier als de voorbeeldrijtjes, daar leer je nog meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders zijn weg en mijn broertje is met zijn eigen studie bezig. MAar wel een goeie tip
Hoe ik altijd het beste leer is door de logica ervan in te zien... Dus dat je zeg maar inziet dat het praesens voor een groot gedeelte gelijk is aan het imperfectum, alleen dat er bij het imperfectum -ba- tussen komt.

Als ik dat goed doorheb, en vervolgens dan wel de zes verschillende uitgangen even in mn hoofd stamp, blijft het over het algemeen het beste hangen...

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nienkk , je +duimpje staat er al . Heeeel goed responsio.
Ik heb hier zelf ook veel ervaring mee, moet het zelf namelijk ook doen ;). Ik zit dus in 3Gym en ik heb de meeste rijtjes, ook van ferre, nolle, malle etc., die onregelmatig zijn en ook de stamtijden en de verbuiging woorden (servus-servi-servo-servum-servo etc.) geleerd met een wijsje. Bedenk een wijsje en zet de woorden erin. Op een proefwerk zie je bijv. geef het hele rijtje van het praesens passief van vocare. En dan begint dat deuntje in je hoofd zich af te spelen en dan kun je zo het goede antwoord opzeggen. Tip: zet alleen de persoonsuitgang, dus: or, ris, tur, mur, mini, ntur, ri/i
Succes, dit werkt echt heel goed!! (ervaring :p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij krijgen een woord en dat moeten we determineren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dan werkt dit ook goed. Je leert gewoon de rijtjes uit je hoofd en determineren gaat dan vanzelf ;)
Ik leerde rijtjes altijd door er een soort rijmpje/liedje van te maken.

Dus je dreunt de rijtjes keer op keer op in een soort ritme, waardoor je tijdens je tentamens dat rijtje je weer herinnert op de beat van je zelfgemaakte 'liedje'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromer , ik heb het geleerd door die rijtjes erin te stampen . sum es est sumus esti sunt etc. Dat gaat het snelste , Dus het rijtje keer op keer voor jezelf herhalen. Je moet dan natuurlijk de volgorde van de "tijden" ook goed in het hoofd hebben . Maar dat is niet zo moeilijk .Wat de klassieke talen zo moeilijk maakt ,is dat ze geen hulpwerkwoorden hebben . Wat ook in het Frans bijv. het geval is . Ik wens je sterkte en doorzettingsvermogen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb die rijtjes ook moeten leren :P. Ik ging meestal kijken naar wat ze gemeen hadden en verzon er ook weleens een rijmpje of een liedje op. Als je het in de vorm van een liedje leert, onthoudt je dingen veel beter. Veel overschrijven en vooral Hardop zeggen helpt ook. Door het uit te spreken gaat het ook beter in je hoofd zitten. Wat ook handig is, maak bij elke rijtje een aparte beweging, het ziet er misschien raar uit maar ik kreeg deze tip en het werkte bij mij echt! veel suc6