Wat zijn nou precies de verschillen tussen sages , mythes en legendes

Ik zie dit hier in mijn nederlands boek staan , maar het staat zo bar slecht uitgelegd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

Wel vreemd dat dit onduidelijk in je boek staat hoor.
Het is altijd een goed idee om belangrijke onderwerpen ook even op te zoeken op Wikipedia. Dan leer je het veel gemakkelijker.

Volgens mij is het zo:
Mythen zijn godenverhalen. Ze berusten niet op feiten maar op symbolische vertellingen om zeer ouder wijsheden door te geven. Dit zie je in veel culturen. Of om het onbegrijpelijke te verklaren en dat doen we nog steeds, ‘we’ bedenken telkens weer nieuw mythen. Sommige mythen zijn de basis van religies/ spirituele stromingen.

Sagen zijn heldenverhalen. Dit is echte ‘fantasy’ en zijn oorspronkelijk mondelinge verhalen om geschiedenis door te geven maar zijn zo verweven met mystiek en fantasie dat plaats en tijd er eigenlijk niet meer toe doen.

Legenden zijn geschreven verhalen (literair dus) die zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen, mensen en plaatsen. Vaak geschreven in de late middeleeuwen met een politiek doel (Arthur is ‘onze’ held – denk aan Robin Hood) en om het christelijke geloof een historische basis te geven (met heilige relikwieen - de graal bv).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mythen zijn godenverhalen
Sagen zijn heldenverhalen
Legenden zijn wonderlijke verhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sage is iets wat van generatie op generatie wordt doorverteld, b.v. dat ergens een schat ligt begraven.
Een mythe is een verklaring die niet op feitelijkheden berust; iets is of lijkt gevaarlijk en er worden dan oorzaken verzonnen. er zijn ook moderne mythen b.v. over alligators in de riolen van new York.
Een legende is ook een verzonnen verhaal maar vaak in de vorm van een gelijkenis; hij waarschuwt voor gevaarlijk gedrag. Een Nederlandse legende is b.v. 'het vrouwtje van Stavoren' die waarschuwt tegen hoogmoed.