waar komt het woord verticaal vandaan

mijn kleinzoon zij horizontaal is makkelijk hoef je maar naar de horizon te kijken maar hoe zit dat bij verticaal bijvoorbeeld bij puzzelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

Grappig is dat de meeste woorden uit het Latijns komen, terwijl bijna niemand het spreekt. Zo zag ik gisteren bij Lingo het woord Quiz (wie in het latijns). De meeste woorden zijn oorspronkelijk Latijns en zijn per land aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Komt uit het latijn: 'vertex' betekent draaipunt of hoogste punt. Het is de lijn in de richting van de zwaartekracht en staat dus haaks op horizontaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" omdat je ook de bron erbij gezet hebt!
Dat komt uit het Latijn van het woord vertex, waarmee de lijn in de richting van de zwaartekracht wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oorsprong komt van het latijnse werkwoord vertere dat betekent: keren , wenden , omkeren , richten.