Bestaat er een woord welke voor iedereen exact dezelfde betekenis heeft?

Zo ja: welke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm... je bent wel een beetje muggezifterig hoor... ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zo denken: wij Nederlanders hebben meestal een cultuur die dicht op mekaar staat. Dan heb ik 't nog niet over geheel andere landen die misschien hele andere culturen hebben. Als Nederlanders 't vaak al niet eens kunnen worden over een woord, hoe dan als je ook rekening moet houden met andere landen? Blijft er dan nog wel een woord over die voor iedereen dezelfde betekenis heeft?

Het beste antwoord

Nee, dat denk ik niet. Aangezien mensen vanuit hun eigen perspectief/gedachte/gevoel etc. naar een woord kijken en uitleggen/begrijpen. Zoveel mensen, zoveel perspectieven.

Zelfs met een simpel woord als 'ik', kunnen meerdere mensen hier meerdere betekenissen aan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

ik?

Toegevoegd op 15-06-2009 17:01:39
nou ja in andere talen betekent dat natuurlijk niks of iets anders...

maar ik bedoel... iedereen noemt zichzelf ik... en weet precies wat daarmee bedoeld wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vallen de zojuist afgevallen huiddeeltjes ook onder je 'ik'?
De één zal zeggen van wel, de ander van niet.
Ik...

Voor iedereen is het het bewijs afgescheiden te zijn...

En er zijn er maar een paar die in ik één ervaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee

Toegevoegd op 15-06-2009 17:02:34
ik bedoel dus: ja nee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die bestaat niet.. er zijn altijd mensen die het niet begrijpen omdat ze de taal niet snappen of iets dergelijks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boedoeld qua taal: nee, maar qua betekenis heb je er wel een paar:
-ik
-vader
-moeder
-slapen
-drinken
en zo verder de dingen die alle mensen doen, en hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan vader verschillende dingen betekenen.
bijv. je biologische vader, of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God wordt ook wel vader genoemd. Ook de pastoor (of hoe die kerel mag heten) wordt vader genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slapen: volgens mij typisch een woord wat voor de een een andere betekenis heeft dan voor de ander.
Voor de een betekent 't spierverlamming, voor de ander dood zijn, voor een ander uitrusten, voor een ander herstellen, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drinken: is 't opemen van vocht door de huid ook drinken? Is je spuug doorslikken ook drinken?
Valt wat mij betreft af, want niet iedereen zal er dezelfde mening op nahouden :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Moeder" is echt wel voor iedereen hetzelfde hoor. +1 van mij
Dobbelsteen. Wat kun je er anders mee doen dan, gooien, neer laten komen en de punten tellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een dobbelsteen blijft een dobbelsteen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een dobbelsteen van steen?
Is een half afgebroken dobbelsteen nog een dobbelsteen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huishoudster van dokter TVserie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Die serie ken ik niet.
Ik zou het eerder omdraaien. Er zijn bijna uitsluitend woorden die voor iedereen exact dezelfde betekenis hebben, anders zouden we niet in staat zijn om te communiceren en bestonden er geen woordenboeken. Alleen de betekenis van woorden ten aanzien van vage, ontastbare zaken, zoals liefde, god of spiritualiteit zijn per persoon anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké en apartheid?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apartheid is een woord dat in alle talen hetzelfde betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord nooit betekent voor iedereen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internationale afgesproken afkortingen bijvoorbeeld. Zoals Safe Our Souls (SOS).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het woord "AUW" voor iedereen dezelfde betekenis heeft, ongeacht cultuur,land of opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je niet gewoon een woord, wat niet verder vertaald hoeft te worden? veel woorden lijken wel in meerdere talen op elkaar, omdat ze vaak uit het Latijn komen. Werkelijk iedereen weet wat ego (ik) betekent, omdat dat een latijns woord is. zelfde geldt voor pauper (arm persoon), nihil etc. Het is best grappig, want ineens versta je dan ook Portugese woorden, terwijl je nooit een dag les in die taal hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hola en ho, zijn oeroude kreten. Iedereen weet wat je bedoelt van China tot Rusland enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Olé!
Ik denk dat het woord "sex" ook behoorlijk internationaal is...