Is gebarentaal voor doven universeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-gebarentaal-doven-verschillende-talen.5687

Het beste antwoord

De internationale index van talen onderscheidt 121 gebarentalen van dovengemeenschappen en 3 van horende gemeenschappen[1]. Veel landen of regio's kennen hun eigen gebarentaal, die los staat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.

Omdat gebarentaal geen kunsttaal als Esperanto is, bestaat er niet één universele gebarentaal. Al bestaan er met Gestuno en Signuno wel pogingen die te ontwikkelen. Bij internationale contacten worden ASL of Gestuno vaak als de lingua franca gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja.

Toegevoegd op 14-06-2009 15:04:47
je kunt stoppen met de "duimpjes neer, hoor, ik weet intussen, dankzij jullie, meer en beter.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is onjuist. Waarom antwoord geven (letterlijk in één woord fout) als je duidelijk het antwoord niet weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar dit plusje vandaan komt, maar dat is pertinent onjuist. Eén seconde googelen en je weet het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal onwaar, dit antwoord. -1 van mij. Ik denk dat het +1tje een klikfout is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorrysorrysorry.......Toevallig kwam dit kort geleden ter sprake bij een vriend, die het aan het leren is, en die zei dat - en ik heb het klakkeloos aangenomen.....I stand corrected......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft die vriend nog veel te leren :P Maar sportief om nog even te reageren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreekt toch van zelf ! Ik leer óók graag bij, anders had ik niet "nieuwsgierig" gekozen......
Nee, er schijnen maar liefst 121 verschillende gebarentalen voor doven te bestaan. Er bestaat zelfs verschil tussen de Nederlandse gebarentaal en de Vlaamse gebarentaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Onder landen zijn al grote verschillen , en er zijn zelfs dialecten. Maar het is wel zo dat omdat je vaak begrippen uitbeeld en sommige daarvan vrij logisch zijn (zelfs wij gebruiken ze), de kans iets groter is dat twee doven uit een ander land elkaar begrijpen dan twee eentalige sprekers.
Er worden wel pogingen gedaan een universele gebarentaal te ontwikkelen, maar voorlopig is daar nog geen sprake van, en er zullen altijd regionale verschillen blijven en blijven ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gebarentaal is gerelateerd aan de gesproken taal, en volgt qua zinsopbouw ook de gesproken taal, aangezien die al in veel landen verschilt is dus het daarin alleen al anders. Vaak wordt gebarentaal ook zo goe mogelijk ondersteund met het woord in spraak.