wat is het woord maand voor woord in de volgende zin: December is een hele leuke maand!

ik dacht aan lijdend voorwerp?
Nederlands is nooit mijn beste vak geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Het woord maand zelf is een zelfstandig naamwoord omdat je er een lidwoord voor kan zetten.
'Een leuke maand' is het naamwoordelijk gezegde.

Een naamwoordelijk gezegde zegt iets over de situatie van het onderwerp. ( je kunt zeggen dat het een toestand uitdrukt)
-De zin gaat over 'december', dit is dus het onderwerp en dat het een hele leuke maand is zegt iets over de toestand van december. het zegt iets over wat het onderwerp 'is', 'blijft' of 'wordt'. !! verwar dit niet met het werkwoordelijk gezegde want dit zegt iets over wat het onderwerp doet!
- Het naamwoordelijk gezegde bestaat uit een koppelwerkwoord (en soms nog meer werkwoorden) Dit is het werkwoordelijk deel én een naamwoord.
Koppelwerkwoorden zijn;
zijn(is),worden, heten,blijven, schijnen, lijken, blijken, dunken en voorkomen.
Een koppelww is dus een woord dat niet zelfstandig is want je kan niet zeggen;'December is.(punt) het moet gekoppeld worden met iets want alleen zegt het niets over Dec. Je kunt altijd checken of het een koppelww is door het woord 'is' te vervangen door een v.d. andere koppelww. bijv. lijkt, schijnt etc. December blijkt een leuke maand te zijn, kan ook goed ,dus zo weet je het zeker of het een kww is.

Een lijdend voorwerp vindt je door de volgende formule toe te passen;
wie of wat+ gezegde+onderwerp.bijv;
Volwassenen lezen boeken. Wat lezen volwassenen? Boeken= lijdend voorwerp
Tom helpt Jerry. Wie helpt Jerry? Tom = lijdend vw.

Er is geen lijdend vw.als;
Een zinsdeel begint met een voorzetsel, bijv.
Hij houdt niet -van- aardbeien
Er een vorm van 'zijn' of ' worden' in de zin staat, bijv.
Jan -is- ziek, hij -wordt- vader.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is is de persoonsvorm,
december is het onderwerp,
(wat is december?)
een hele leuk maand = het lijdend voorwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het naamwoordelijk deel. Het koppelwerkwoord 'is' koppeld een leuke maand aan december. Een zin met een naamwoordelijk gezegde heeft nooit een lijdend voorwerp dus dat kan niet.