Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zou jij het woord "Guesstimating" vertalen? Een samentrekking van "guess" en "estimating".

In het Nederlands zou dit een samentrekking zijn van "raden" en "schatten": "schaden" of "ratten"...

Jij weet vast wel een betere vertaling te bedenken.

Ik zag het woord overigens op de website http://www.prb.org/Articles/2002/HowManyPeopleHaveEverLivedonEarth.aspx waarop het aantal mensen wordt "guesstimated", dat sinds het ontstaan van de mens op aarde heeft geleefd.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Raadschatten, je weet eigenlijk meteen wat het betekent al is het een niet bestaand woord.

Toegevoegd op 10-06-2009 09:04:19
Raadschatting zou hier dan ook bijpassen en klinkt eigenlijk helemaal niet vreemd in de oren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Goed onderbouwd gokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inschatten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou daar waarschijnlijk 'gokschatten' van maken.

'Gefundeerde gok' zou ook een mogelijkheid zijn, maar dat is meer de Nederlandse term voor 'educated guess' en ik neem aan de de schrijvers van de website een reden hebben om die term niet te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gokschat... +1
Schatten en gokken dus. Schokken ?? In de volksmond wellicht wel aardig,maar aangezien het woord al een betekenis heeft.....en gatten 'heeft' het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gissen+schatten:sgitsen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grissen? Gissen en raden.Niet slecht toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding