Vaak hoor ik mensen verhinderd en gehinderd op dezelfde manier gebruiken. Wat is het verschil tussen deze woorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
17.6K

Het beste antwoord

Als je verhinderd bent kun je helemaal niet komen.
Als je gehinderd wordt, ligt er een obstakel in de weg dat als hindernis ervoor zorgt dat je te laat komt of helemaal niet kunt komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je iemand hindert dan verhinder je iemand iets te doen
Als je verhindert, verhinder je altijd iets dus en niet iemand..

Toegevoegd na 9 minuten:
Speler a verhindert speler b om te scoren. Speler a heeft dus speler b gehinderd. ( Als hindernis in de weg gestaan bijv.)

Toegevoegd na 11 minuten:
Het scoren werd dus verhinderd en de speler werd gehinderd.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je gehinderd bent dan heb je een gevoel van belemmering.
Ook bekneld, te krap.
Het betekent ook benadeeld, gegeneerd en onthand.
Het gaat er om dat de dingen dan niet helemaal goed gaan.

Als je iets verhinderd dan zorg je er voor dat het niet gebeurd: je voorkomt het.
En:
Ik ben verhinderd betekent: ik kan niet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhinderd is afwezig
gehinderd is benadeeld worden...

Als je de zin zo formuleert je afwezigheid op school kan benadeeld worden op je eindrapport, klinkt het als een goede zin.

Je verhindering op school kan gehinderd worden op je eindrapport, klinkt anders, en wordt niet zo gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De twee woorden hebben weinig met elkaar te maken. Dat mensen ze toch door elkaar als zijnde hetzelfde gebruiken ligt aan hen, die mensen dus.

Als je gehinderd bent, dan betekent dat dat iets jou dwars zat bij waar je mee bezig was: op tijd bij een vergadering zijn, een opstel maken, doelpunt scoren, een opleiding volgen, etc.

Als je verhinderd bent dan heeft iets voorkomen dat je uit kon voeren wat je van plan was: op tijd bij een vergadering zijn, een opstel maken, doelpunt scoren, een opleiding volgen, etc.
Dat hoeft niet te betekenen dat je gehinderd bent, de opleiding kan ophouden te bestaan, zodat je er niet aan kunt beginnen, tijdens het scoren loop je de keeper omver, zodat die een vrije trap mee krijgt.