Wat betekent de uitspraak: je kan alleen maar koppen tellen?

Mijn ouders waren boos op mijn broertje. Ze hadden gezegd: je kan alleen maar koppen tellen. Toen vroegen ik mijn broertje zich af wat dit betekend, en ik ben al een maand onderweg naar het antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

De uitdrukking koppentellen betekent : tellen hoeveel mensen er aanwezig zijn . Je ouders hebben het verkeerd gebruikt . Maar jij maakt in jouw korte vraag ook al 2 taalfouten . De luisteraar of lezer kan geen gedachten lezen en begrijpt alleen maar wat hij hoort of leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je het beste antwoord. Maar ik heb nog wel een vraag. Welke 2 taalfouten heb ik volgens jouw gemaakt?

Andere antwoorden (2)

Misschien een regio-uitdrukking voor: we kunnen ook niks aan je overlaten? We hadden nog zó afgesproken dat... en nou heb je dat weer niet gedaan. En in hun teleurstelling riepen ze dan : je kan alleen maar koppen tellen...

(denk ik )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit van die uitdrukking gehoord en in de context van boze ouders kan ik er al helemaal geen touw aan vastknopen.
Ik zou stoppen met je "reis naar het antwoord" als ik jou was.