Ik neem aan dat het hier over de Belgische politie gaat.

Eerste even schetsen: sinds 2001 is er in België één politiedienst, deze noemt de geïntegreerde politie. Dit is een samenvoeging van zowel de Rijkswacht, Politie als Gerechtelijke politie van vroeger.
De geïntegreerde politie is opgesplitst in twee niveaus: de lokale en federale politie. De lokale politie heeft als taak : openbare orde (voetbalwedstrijden, etc.) , verkeer , interventiedienst (reageren op 101 oproepen) , cel slachtofferbejegening , wijkwerking , onthaal en lokale recherche.

De federale politie korte uitleg:

Het woord federale in federale politie wil zeggen: dat ze meestal op dezelfde plaats zitten. Grote afdelingen in de grote steden. Geen lokale politie, die zitten in elk dorp, om het zo te noemen.
Federale wil zeggen: gespecialiseerde hulp: dingen die te moeilijk zijn voor de lokale politie om zelf te doen. Ze leveren ook steun. Ze trachten de lokale politie bij te staan op verschillende manieren.

De federale politie iets langere uitleg:

Wat doet de federale politie: zij dragen samen met de lokale politie bij tot het behoud en de ontwikkeling van de democratische rechtsstaat, door de politiezorg integraal en geïntegreerd te verzekeren en een minimale gelijkwaardige dienstverlening over het gehele grondgebied te waarborgen.
--> dit deel is minder belangrijk, het legt uit waarvoor de federale politie staat.

Zij doen dit: met inachtneming van de principes van specialiteit en subsidiariteit, door:

- het uitvoeren van gespecialiseerde en bovenlokale opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
--> dit is belangrijk, zijn doen (enkele voorbeelden) grote voetbalwedstrijden, speciale interventie eenheid (de SWAT), paarden, hondensteun, wegpolitie, spoorwegpolitie, scheepvaartpolitie, onderzoeken (sectie moord, sectie drugs) en andere.

- het leveren van steun aan de politieoverheden en de lokale politiediensten
--> ook dit is belangrijk, manschappen leveren bij grote betogingen, materiaal leveren (denk maar aan sproeiwagens, spaanse ruiters, ...)

Verder werkt de federale politie ook overkoepelend of bovenlokaal. Algemene dingen zoals rekrutering, opleiding, voorziening van bepaald materiaal is dan ook federaal geregeld.

Zo, ik hoop dat je er wat van begrepen hebt, het Belgische politielandschap zit helaas niet zo simpel in
mekaar als de bedoeling was bij de politiehervorming. Wil je meer info: de filmpjes Go For Police zijn aan te raden!

Groeten,
JJanom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Federaal betekent de federatie betreffend. Met de federatie wordt hier de Verenigde Staten bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Federale betekent in deze context het samenwerken van locale politiekorpsen op een bovenlocaal/centraal niveau. Federaal kan gezien worden als een vereniging van korpsen. Zowel de locale als de federale politie hebben hun eigen autonomie en rechtsordening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nationaal, boven alle andere (lokale) diensten staand in de hierarchie qua bevoegdheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In NL heb je politie afdelingen die lokaal georganiseerd zijn en de KLPD die nationaal/landelijk opereert.

In Belgie hebben ze een gelijkaardig opzet, alleen heet de KLPD daar 'Federale politie'.

Dit zijn ambtenaren die ingezet worden voor bepaalde taken, die niet gebonden zijn aan bepaalde regio.

Toegevoegd na 2 minuten:
De term Federale is uiteraard het gevolg omdat Belgie een Federatie is, met een complexe structuur cq. kiesstelsel.