Waarom hebben we au en ou als ze toch op dezelfde manier worden uitgesproken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag. heb met datzelfde wel eens afgevraagd. net als de F en de V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die rotdingen als de 'ei' en de 'ij'.

Het beste antwoord

Tegenwoordig worden deze klanken bijna hetzelfde uitgesproken. Vroeger daarentegen, was dat heel anders. Er was toen een groot klankverschil. Dit geldt dus voor de Originele Nederlandse Woorden. (Niet 'leenwoorden' uit het Frans etc.). Tegenwoordig zijn deze klanken naar elkaar toegegroeid en geldt er in de uitspraak geen verschil meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

We spreken au en ou niet op de zelfde manier uit. Misschien een dialect van waar jij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger schijnen deze klanken in het oud-nederlands wel op verschillende manieren uitgesproken te zijn. Door de tand des tijds zijn we ze op dezelfde manier uit gaan spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze worden niet altijd op dezelfde manier uitgesproken.denk aan : bureau,cadeau,eau de cologne,boulevard ,sousterrain.souffleren,souplesse .