Wat is een goeie vertaling voor het Engelse woord 'debunker'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Ik houdt het op Defabulator

Toegevoegd na 4 minuten:
Bunk is een slang woord voor onzin. Debunken is het blootleggen/weghalen van 'bunk', onzin, uit een (al te fantastisch) verhaal.

Debya antwoordde eerde ontmaskeraar, wat ook geen onaardige optie was, maar m.i. de lading minder goed dekt.

Een `fabel`, in het Grieks ainos (prijzenswaardig exempel), in het Latijn fabula (afgeleid van fari = spreken; vergelijk mythe, sage en sprookje) is een korte, verzonnen vertelling die een zedenles aanschouwelijk voorstelt.

Ik zou zeggen dat het onzingedeelte van een verhaal een fabula genoemd kan worden en derhalve kun je debunker vertalen met defabulator.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of vernederlandst:

ontfabelaar
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, wel goed gevonden. maar je geeft geen vertaling, je verzint er gewoon een nieuw nederlands woord voor. misschien hét woord van 2011!
rose
13 jaar geleden
en ontmaskeraar staat wel in van Dale? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, geen idee eigenlijk. ontmaskering bestaat wel dus dan moet er ook een ontmaskeraar zijn (net zoals je voor een verzekering een verzekeraar nodig hebt)
rose
13 jaar geleden
Nee, ook ontmaskeraar is een (nog) niet bestaand woord. Maar het is heel normaal om bij een vertaling een nieuw woord (neologisme) te introduceren als er geen goed alternatief voorhanden is.

Andere antwoorden (2)

He, waar is je vorige vraag over debunker gebleven?

Nou, ik herhaal mijn antwoord van daarnet nog maar even:

Het woord 'debunker' komt van het werkwoord 'to debunk'. Dit betekent doorprikken cq ontmaskeren.

Een goede Nederlandse vertaling van debunker is dus ontmaskeraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
van mij een +
rose
13 jaar geleden
Als je verder had gekeken: http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ontmaskeraar/1 dan had je gezien dat er niets voor gevonden wordt...
Een 'debunker' is een persoon die sterk gelooft dat bepaalde claims fout zijn, overdreven, fake,onwetenschappelijk, niet bewezen, pretentieus zijn.
Hij brengt dit aan de openbaarheid en brengt ze in diskrediet. Je zou een activist bijv. een soort 'debunker' kunnen noemen. Denk aan; OFO's, samenzwerings theorieën, pseudowetenschap, religie etc. Mensen die dit denken te kunnen ontrafelen, zijn debunkers.
'Ontrafelaar' zou een goede vertaling kunnen zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
De beste vertaling is volgens mij toch;
Scepticus'.

Dit dekt de inhoud van het woord in goed Nederlands.
amc