'Het pollen' (stuifmeel) is dat woord meervoud of enkelvoud en waarom?

Dit woord komt vreemd op mij over, ik heb een tijd gedacht dat het een Engels leenwoord was, maar het lijkt erop dat het vanuit het Latijn komt. Waarom is het dan (mijns inziens) meervoud, terwijl het meer om een woord gaat dat een onbepaalde hoeveelheid aangeeft. Of zie ik het helemaal verkeerd misschien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze link:
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/juist/020425.shtml
Het is wel vaker een punt van discussie.

Het beste antwoord

Het pollen is gewoon enkelvoud. In Latijn, waar het woord pollen vandaan komt, is er een categorie onzijdige zelfstandig naamwoorden die een enkelvoud op -en hebben.

Het is dus ook niet de pol, het pollen. 'Pol' is niet enkelvoud van 'pollen' in de zin van stuifmeel, maar een woord voor 'klomp planten' (zoals een graspol). Het meervoud van 'de pol' is wel 'de pollen'.

Toegevoegd op 04-06-2009 16:16:26
Om terug te komen op 'het pollen': dat is net zo'n woord als 'het meel': een verzameling van hele kleine korreltjes die met een enkelvoud worden aangeduid. Sterker nog, het woord 'pollen' werd in het Latijn gebruikt voor tarwemeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt.

Andere antwoorden (5)

Een hoeveelheid is al meervoud het enkelvoud van pollen is trouwens pol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, maar snap je wat ik bedoel, een voorbeeld. De bal, de ballen, maar kennelijk de pol, het pollen, terwijl als je het over een zandpol hebt het wel de pollen is. Ik vind het verwarrend.
In het Nederlands is 'het' nooit een meervoud.

Toegevoegd op 04-06-2009 15:54:42
Dus 'het pollen' lijkt dus enkelvoud te zijn.

Toegevoegd op 04-06-2009 15:55:27
Gelieve bovenstaande zin een 'dus' te negeren danwel door te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De botanische naam voor stuifmeel is "pollen"... en kent geen enkelvoud... En voelt uit het latijn/grieks te komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkelvoud kan voorkomen, dat is met meer woorden zo (soms ook geen meervoud), maar waarom dan het pollen, of heb ik het verkeerd is het gewoon de?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het pollen...
Een stuifmeelpol is heel klein. Een allergische reactie heb je niet van één pol. Vandaar dat men eigenlijk altijd over pollen spreekt.

Van de grootste stuifmeelsoorten gaan er 14.000 pollen in 1 gram, maar er zijn talloze kleinere pollensoorten, waarvan 300.000 korrels in 1 gram gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, bedankt voor je antwoord, maar zie ik het dan misschien verkeerd en zou het de pollen moeten zijn, dat is dan toch logischer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn gevoel ook logischer, maar het 'het pollen' zit er kennelijk ingebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bedankt voor de link in je reactie op de vraag trouwens.
Volgens mij is het gewoon zo'n woord waar geen enkelvoud of meervoud van is, maar dat er úitziet als een meervoud door de uitgang. Waardoor we de neiging hebben 'één pol' te zeggen. Of, aan de andere kant, 'twee pollens', welke juist zou zijn weet ik niet eens. Het is gewoon een woord dat je niet in enkel-of meervoud gebruikt, maar gewoon zoals het is, zoals heelal.
Of, heel bekende fout : biels. Biels is al meervoud van biel, maar toch noemen mensen die houten balken in hun tuin graag bielsen of bielzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessant, dat van biels wist ik niet.