Mag het woord 'er' gebruikt worden in een wetenschappelijke thesis (universitair)?

Bewijs bestaat voor...
of: Geconcludeerd kan worden dat... i.p.v.
Er bestaat bewijs voor..
Er kan worden geconcludeerd dat...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (5)

Er bestaat bewijs dat... of er kan geconcludeerd worden dat... klinkt niet erg overtuigend en geeft aan dat je niet helemaal zeker bent van je eigen bevindingen.
Een wetenschappelijke thesis moet overtuigen en dan moet je het niet gaan afzwakken met dit soort termen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord ´er´ overtuigt niet zo sterk... Het doel is juist die lui te overtuigen dat je wetenschappelijk bent... Dus laat het gewoon weg, dat overtuigt beter, en hoef je zelf minder te doen...

Toegevoegd op 04-06-2009 15:33:36
En ook ´er´ kan niet gecontroleerd worden, getoetst worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan je docent/begeleider en aan je studie of het daadwerkelijk mag, maar zoals al eerder geconcludeerd hier, wanneer je het zonder 'er' formuleert, klinkt het mss net iets minder lekker, maar staat het sterker en zekerder. Ik denk dus dat je 'er' beter kunt vermijden.
Probeer over het algemeen wervend en gedurfd te schrijven, lees het dan later nog een keer over en kijk of het afgezwakt of genuanceerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. De zin wordt er niet eens minder sterk door. Bij het geconcludeerd-geval blijven beide zinnen passief, met of zonder er.

Wil je je zin versterken, moet je je zin actief maken.

De conclusie is...
Men kan concluderen... (ook al is men onbepaald, dat maakt de zin sterker, daar je in feite aangeeft dat iedereen het kan concluderen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon correct Nederlands, in die zin mag het.

Verder is het probleem niet dat woordje 'er', maar de passieve vorm. Die roept de vraag op: *wie* concludeert dat? Concludeer jij dat? als dat zo is, waarom zeg je dat niet gewoon?
Of nodig je de lezer uit om (eventueel samen met jou) iets te concluderen? Ook in dat geval: waarom zeg je dat dan niet? Je kunt ook schrijven: "de lezer kan concluderen..." of "wij kunnen concluderen..."

De lijdende vorm leidt vaak tot vaagheid. Mijn advies is dan ook om alleen lijdende vorm te gebruiken als vaagheid je doel is. Bijvoorbeeld als je je niet ergens op wil laten vastpinnen. Hou er wel rekening mee dat degene die je thesis reviewt net zo goed weet als ik dat de lijdende vorm zo gebruikt wordt, er op in zal zoomen, en zich af zal vragen waarom jij blijkbaar niet staat achter de conclusie die je hebt geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er ook voor dat de tekst leesbaar blijft. Niet alleen voor de echte specialist maar voor iedereen die in staat moet zijn het onderzoek te begrijpen. In de meeste gevallen wordt onderzoek gesponsord door mensen met vrij weinig verstand van het specifieke specialisme. Die mensen willen echter wel kunnen bijhouden wat je aan het doen bent. Te sterk gebruik van dure woorden en complexe zinsbouw is dan niet aan te raden. Het wordt tegenwoordig eerder als 'elitair' gezien dan als 'correct verwoord'. Regel 1 voor verslagen, rapporten en publicaties schijven: Weet voor wie je het schrijft en pas je stijl daar op aan. Vaak weten degenen die het moeten lezen zelf nog niet eens wat ze wel en niet willen zien en wat ze als goed en verkeerd taalgebruik zien.
(Als resultaat heb ik wel eens 4 totaal verschillende verslagen geschreven over exact hetzelfde project tijdens mijn opleiding, uit protest tegen de docenten die het niet eens konden worden over de eisen aan een verslag. Het maakte het correctie werk er niet eenvoudiger op, om nog maar te zwijgen over de consequente verwijzing naar 4 verschillende pagina's gedurende de presentatie. Het hielp wel... nooit meer last gehad van mensen die om de beurt met tegenstrijdige eisen kwamen...)