Waarom schrijf je kabeljauw en niet kabbeljouw?

Kabeljauw zou je dan moeten uitspreken met een langgerekte a net als kabel van een computer of zo. Kabbeljouw lijkt mij logischer omdat water ook kabbeld en niet kabeld.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.8K
jc54
5 jaar geleden
Nederlandse taal blijkt toch moeilijk, water kabbelt, en kabbeld of kabeld niet........
SimonV
5 jaar geleden
Kabeljauw heeft niets met kabbelen te maken. Het werd vroeger wel geschreven als kabbelouw.
Het woord is afkomstig van het midden-Nederlandse cabellau en cablau in de twaalfde eeuw. Het is mogelijk van Slavische oorsprong, van het Russische kobel: staak of paal
https://en.wiktionary.org/wiki/Kabeljau#Etymology

Antwoorden (1)

Kabeljauw heeft niets met kabbelen te maken.
Kabeljauw komt van het oud-franse woord cabellau of cabillaw, waarschijnlijk weer een verbastering van het Latijnse caput-latus ('dikkop').
Kabbelen heeft een onduidelijke herkomst maar is wellicht verwant aan afknabbelen of kibbelen.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Zover was ik ook… ;-)
Vroeger werden wel twee b’s gebruikt: “snoeken ende cabbeliauwe”.
De vraag is dus: “Waarom schrijf je kabeljauw en niet kabbeljouw?”