Is het weglaten van het werkwoord 'worden' i.c.m. 'moeten' nou echt correct Nederlands?

Dus i.p.v.:

Dat zal aangepast moeten worden.

...dit:

Dat zal aangepast moeten.

(misschien niet het meest treffende voorbeeld trouwens)

En hoe lang bestaat dit gebruik eigenlijk al? Ik heb de indruk dat dit pas ergens in je jaren 90 opdook (vooral in gedrukte media). Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (8)

Bij mij komt het over dat "het zal aangepast moeten" dwingender klinkt dan "het zal aangepast moeten worden"
Of het correct Nederlands is durf ik niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij we.
Het klinkt mij in ieder geval niet vreemd in de oren, maar dat is natuurlijk geen bewijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets zal toch gedaan moeten worden.
Het zou van mij kunnen zijn.
Je moet het maar durven doen.

Het is volkomen normaal om meedere werkwoorden in een zin te plaatsen. Dat stamt echt niet uit de jaren negentig.

Dat behoeft voor mij niet aangepast te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, het gaat er juist om dat die woorden worden weggelaten, "het zal gedaan moeten", dus zonder "worden"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
exact krullenkoppie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En mijn antwoord luidt dus: dat is niet correct Nederlands!
Hmmm...op de één of andere manier voelt het niet goed. Het is al weer een lange poos geleden dat ik nederlands heb gehad maar ik heb daar geleerd om de regels door te spelen op m'n gevoel. Wellicht ligt het aan je voorbeeld en ik kan zelf even geen betere bedenken. Maar ik heb het gevoel dat het niet klopt...samengesteld voltooid deelwoord?

Toegevoegd op 04-06-2009 14:45:05
Ik denk dat hier wel een antwoord bij staat:

http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Verbs.Au05
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hier heb je toch echt een koppelwerkwoord nodig.

Dit zal aangepast moeten worden.
Dit zal aangepast moeten zijn.
Dit zal aangepast moeten schijnen.
Dit zal aangepast moeten blijken.
Dit zal aangepast moeten voorkomen.
Etc. etc.

Deze zinnen zijn allemaal correct, maar zonder koppelwerkwoord zul je meer moeten veranderen om het een correcte zin te laten zijn. Bijvoorbeeld:

Dit zullen we moeten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag, omissies zijn soms krachtiger dan het volledige...

deze zin: De zon schijnt echt...

Leuk hé...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij "de zon schijnt echt" is volgens mij geen spake van een omissie. Wat wordt er dan weggelaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De zon schijnt echt te zijn" zou ook goed zijn. XiniX maakt gebruik van het feit dat "schijnen" twee verschillende betekenissen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Rota... Je kan van je zeggen wat je wil, maar je wilt het wel doorgronden altijd... :-))
Lijkt me geen correct Nederlands en kom het ook niet tegen. In het Duits is het wel gebruikelijk, dus zo gek is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat dat "moeten" er echt bijhoort. Dat is gevoelsmatig. Ik ben me niet bewust van enige verandering hierin. Ik vermoed dat ook volgens de grammaticaregels het werkwoord "moeten" vereist is.

Aan de andere kant: de taal verandert. Deze verandering heeft zich nog niet voltrokken, is - voor zover ik weet - zelfs nog niet begonnen.

Maar denk bijvoorbeeld aan "Mijn fiets is gerepareerd". Dat is *nu* volkomen juist. Vroeger had het moeten zijn: "Mijn fiets is gerepareerd geworden". In het Duits is dat nog steeds zo, in het Nederlands niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het ook:
Ik ben geslagen geworden. Ipv:
Ik ben geslagen.

Maar het Nederlandse handschrift versimpeld gewoon door de jaren heen. En hoe meer het Nederlands versimpeld wordt, hoe moeilijk het voor ons wordt om andere talen te leren. In het Engels is het namelijk:
I have been hit. :S