Waar komt de naam Hongarije vandaan?

Wij noemen Hongarije zo, net als de Duitsers en de Engelsen. Het lijkt helemaal niet op de Hongaarse naam van Hongarije/Hongaars (Magyarország/Magyar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Het beste antwoord

Uit Wikipedia: De Hongaren maakten hier deel uit van een grotendeels Turks stammenverband dat als de Onogoeren bekend staat; van deze naam is de term 'Hongaren' afgeleid (De term 'Magyaren' is een Oegrische term die 'sprekende mensen' betekent). Rond 670 verdween dit stammenverband
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hongaren of Magyaren komen van de zelfde afstamming van de Finnen , de Esten de Oeygoeren en mogelijk ook de Lappen. Dit is nog duidelijk te horen in de diverse talen.

De Hongaarse en Bulgaarse stammen werden verjaagd uit de heden- Kazachensteppen door de migrerende Turken.
De naam Hongarije werd al gebruikt als deel van groot Bulgarije. Later ook in het ’ Oostenrijks Hongaars Imperium’.
De plaatselijke bevolking heeft altijd de eigen benaming behouden , die internationaal niet wordt gebruikt.
Maar Magyar is geen uitzondering.
Ook Hellas : Griekenland
Helvetia : Zwitseland
Albany : (Schotland)
Skipetarië : Albanië
Suomi :Finland
Erin : Ierland
Sprska : Servische 'Bosnische' republiek.
Samsci : (Lapland)
Cymru : (Wales)
Euskadi : (Baskenland)
zijn een paar voorbeelden van Europese landen en staten die plaatselijk ook een oorspronkelijke en erg afwijkende naam hebben van de internationaal gebruikte

Toegevoegd na 16 uur:
Mogelijks , maar niet bevestigd zou de Megyer één van de zeven stammen zijn van de Onogoeren die met de Bulgaren westwaarts gevlucht zijn.
De Onogoeren waren een mengvolk (mét enkele Turkse volkeren) , waarvan slechts twee naar Hongarije verwijzen.
ook de Huzaren zijn in Hongarije ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar nu heb je geen antwoord op de vraag gegeven.