Waarom zegt men enerzijds "een groot huis" en anderzijds "het grote huis"? Welke grammaticaregel is hier van toepassing (groot <-> grote)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

Huis is een 'het'-woord: het huis. 'Grote' is het bijvoeglijk naamwoord. Voor een het-woord komt er géén buigings-e achter het bijvoeglijk naamwoord als er een voor staat.

Het mooie paard - een mooi paard
Het dure schilderij - een duur schilderij

Wanneer het een 'de'-woord betreft, komt er (bijna altijd) een buigings-e achter het bijvoeglijk naamwoord.

De grote woning - een grote woning
De glimmende kerstbal - een glimmende kerstbal

Ook bij meervoud komt er een e achter het bijvoeglijk naamwoord of als een het-woord voorafgegaan wordt door mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam.

Een groot huis - grote huizen
Het grote huis - ons grote huis

Zie voor verdere uitleg: http://www.onzetaal.nl/advies/mooihuis.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het heeft te maken met het lidwoord.
Onbepaald, een: "groot".
Bepaald, het: "grote".
Het groot huis of een grote huis zijn dus incorrect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is afhankelijk van het gebruikte lidwoord (het of een), in letterlijke zin.
Dezelfde woorden hebben ook een figuurlijke betekenis, bijvoorbeeld bij wijnhuizen, die 'groot' en dus beroemd of befaamd kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met het lidwoord. Als die onbepaald is (een) gebruik je groot. Als die bepaald is (de, het) gebruik je grote. Dat is bij meerdere woorden zo.
- Een mooi huis Het mooie huis.
- Een leuk huis Het leuke huis.
- Een vreemd huis Het vreemde huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een woord het lidwoord "het" krijgt dat wordt de bijveogelijk naamwoord bij gebruik van "een" niet verbogen het blijft dus een groot huis. Als een woord met "de" begint dat wordt bij gebruik van "een" de bijvoegelijk naamwoord wel verbongen: een lange tafel