wat is een leeswijzer

Een hele stomme vraag waarschijnlijk, maar ik moet bij mijn verslag een leeswijzer maken, maar wat is het, en wat moet er in staan?

Merry christmas

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
23.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag je leraar wat er precies van je wordt verwacht.
een voorbeeld helpt je misschien.
je kunt het woord googgegelen, dan kom je ook wel wat meer aan de weet.
wat Yancha zegt klopt overigens ook.

Het beste antwoord

Naast bovenstaand voorbeeld kan een leeswijzer ook gebruikt worden voor een omvangrijk document, bijvoorbeeld een jaarverslag of een wetenschappelijk/onderwijs boek.

Het kan inderdaad ook bij een verslag gebruikt worden. In de leeswijzer geef je aan hoe het boek is ingedeeld en welke zaken op welke pagina's behandeld worden. Zo zorg je ervoor dat iemand die een omvangrijk boekwerk niet helemaal wil lezen snel kan zien welke bladzijden/hoofdstukken voor hem belangrijk zijn.

Eigenlijk kun je het nog het beste vergelijken met een inhoudsopgave met tekst. Het enige verschil is dus dat er niet staat:

hoofdstuk 1 - pagina 3
hoofdstuk 2 - pagina 6

Maar dat je kort in tekst (als voorbeeld) aangeeft dat in hoofdstuk 1 de probleemstelling en het referentiekader wordt omschreven. Dat in hoofdstuk 2 de hoofdvragen gesteld worden, in hoofdstuk 3 de hoofdvragen beantwoordt worden en in hoofdstuk 4 conclusies en aanbevelingen worden behandeld.

Succes met je verslag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een leeswijzer bestaat uit een stappenplan waar de verschillende stappen die een lezer moet nemen om een tekst te begrijpen, zijn beschreven of gevisualiseerd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus een "leeswijzer" (in het begin van een hoofdstuk) geeft de korte inhoud aan van wat er volgt, meestal gespecificeerd met precieze plaatsaanduidingen, bijv. op blz. 1 vind je dat, op blz. 2 vind je dat enz.