Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontstaan er door de vele scheidingen en samengestelde gezinnen uiteindelijk nieuwe woorden?

Zoals Stiefschoonzus (uit een eerder gestelde vraag)?
Heb je dan uiteindelijk ook een stiefzwager, stiefschoonouders en een hele stiefschoonfamilie?

Stiefneefjes en -nichtjes, stiefgrootouders, stiefkleinkinderen, stiefooms en -tantes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wie weet. Ik heb wel te doen met die kinderen. Die hebben hun eigen familie, hun stieffamilie en daarnaast dan soms ook nog halfbroertjes en -zusjes.
Ook veel opa's en oma's die allemaal zullen overlijden.
Het is behoorlijk ingewikkeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, maar ook:

Alimentatie
Alleenstaande moeder


Ik zal het ABC-tje niet helemaal af maken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord allimentatie bestaat al, staat ook al in de van Dale. Komt van het Frans: allimentation, wat voeding betekent.
De woorden 'alleenstaande' en 'moeder' is ook niets nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een kind van gescheiden ouders zullen deze woorden nieuw zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar daar had ik het niet over. Ik had het over nieuwe woorden in de Nederlandse taal.
Daarbij is het niet gezond als een kind het woord 'allimentatie' kent. Dat gaat ze niks aan, dat is iets tussen de (gescheiden) ouders.
ik heb een halve stiefzwager.
het woord slaat nergens op. maar hoe moet je de persoon anders noemen in wiensnaamdanook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Alles heeft zijn nomenclatuur...

Als het gemeengoed wordt, krijgt het uiteraard zijn jargon... Er zijn nog veel meer zijstraten op handen, zometeen krijg je kloonbroer met de reeks van variaties daar achter aan...
Maar als je zometeen van stiefkloongrootouders moet spreken, dan komen daar weer afkortingen voor, want het mag ook weer niet te lang worden...

Stiefkloonschoonzusje klinkt wel imposant voor "ettertje"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Mij schieten in dit verband bezoekregeling, weekendvader & -moeder en co-ouderschap te binnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding