Waarvan is "Beter" een overtreffende trap?

Ik bedoel dan Beter in de betekenis van: ik was ziek, maar ben nu weer beter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij, dat het geen overtreffende trap is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schoolvoorbeeld is Goed-Beter-Best, maar bij niet meer ziek zijn zeg je alleen beter. Geen goed of best.

Het beste antwoord

In dit geval gaat het om het bijwoord van het werkwoord 'beteren' (genezen, opknappen): 'Hij was ziek maar is nu weer aan de beterende hand', 'Hij was ziek maar is nu weer beter' (oftewel: gebeterd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. In dit zinsverband is dit zo. Ik heb mijn antwoord verwijderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de 10 puntjes zijn voor jou!

Andere antwoorden (4)

Het antwoord volgens Van Dale woordenboek:
BETER: bn, bw; vergrotende trap van goed 1 boven een ander uitmuntend 2 minder ziek 3 hersteld 4 op een manier die zich gunstig onderscheidt: ergens ~ van worden eraan verdienen

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter kan nooit de vergrotende trap zijn van 'minder ziek' of 'hersteld'. Ook is het hier niet de vergrotende trap van goed. Beter komt in dit geval van het werkwoord beteren en dat betekent: herstellen, genezen. Beter is hier een bijwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de kans dat een antwoord van een kennispartner behoorlijk compleet is, groot is. Dus dan hoeft de rest niet meer te antwoorden.
rose
13 jaar geleden
Blijkbaar is dat een misvatting, want dit antwoord slaat de plank nogal mis...
rose
13 jaar geleden
Wat gebeurt er bij jullie als je op de link klikt?
rose
13 jaar geleden
Dat kreeg ik ook. Nu werkt hij wel...????
rose
13 jaar geleden
Maar ik ben het wel met je eens, Raytje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met jullie eens. Van mij hoeven die kennispartners ook niet. Het haalt het spontane karakter van deze site een beetje weg. Het wordt gewoon wat minder leuk om te antwoorden als "leek'zijnde.
Uit principe krijgen ze dan ook niet snel mijn 10 puntjes... Flauw he.
Het is niet de overtreffende trap, maar de vergrotende trap van goed (de overtreffende trap is best).
Het lijkt wel raar om de vergrotende trap van goed te gebruiken, als je eerst niet goed (immers ziek) was. Maar de vergrotende trap wordt ook vaak gebruikt om het verschil met de situatie daarvoor aan te geven.zoals je in het voorjaar tegen elkaar kan zeggen dat het al warmer wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beterder toch? Niet zo moeilijk doen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van te pas.