bijzin en hoofdzin

wie kan makkelijk uitleggen wat een hoofdzin en een bijzin is en wat het verschil tussen beide is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.1K

Het beste antwoord

In een hoofdzin staan de pv en ow (persoonsvorm, onderwerp) dicht bij elkaar, in een bijzin staan ze uit elkaar.
In de hoofdzin staat het belangrijkste stuk van de zin, een bijzin is een bijstelling bij de hoofdzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

mijn nichtje, overigens een schattig meisje, is onlangs geslaagd voor haar examen.
het stuk tussen de komma's is de bijzin.
als je dat weglaat, blijft de hoofdzin over.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ook kun je een bijzin vaak vervangen door één woord. (Dat, daar, waar, etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kenmerken hoofdzin:
- Tussen onderwerp en persoonsvorm kan niets anders staan. De persoonsvorm staat altijd op de 2e plaats.
vb. Ik loop naar de deur
Jan heeft een nieuwe auto gekocht
Zij gaan naar huis

Onderwerp en persoonsvorm kunnen wel omkeren, maar dan nog staat de persoonsvorm op de 2e plaats.
Vb: Morgen loop ik naar school
Vandaag heeft Jan een nieuwe auto gekocht
Toen gingen zij naar huis.

Kenmerken bijzin:
Een bijzin is een deel van de hoofdzin.
In de bijzin staan het onderwerp en de persoonsvorm verder uit elkaar, ertussenin kunnen nog andere woorden staan.
vb: Ik vertel Jan dat hij een nieuwe auto moet kopen (Ik vertel Jan = hoofdzin, dat hij een nieuwe auto moet kopen = bijzin waar hij onderwerp is en moet de persoonsvorm)

Een hoofdzin kan alleen staan, maar een bijzin nooit. Een bijzin staat altijd bij een hoofdzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrij uitgebreid verhaal (inclusief links) over dit onderwerp is op http://www.dtgeenprobleem.nl/documenten/hoofdzin,_bijzin.doc te vinden.