Kan je snellezen leren en hoe lang duurt het gemiddeld voordat je het onder de knie hebt?

Hoe werkt snellezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Normaal als wij lezen - en dat komt door de manier waarop wij leren lezen - lezen we in onszelf de zinnen woord voor woord ‘voor’. Daar kun je met wat oefening het tempo aardig van opvoeren.

Snellezen gaat er echter van uit dat je in één oogopslag veel meer kunt zien dan dat een woordje, namelijk een zin of twee, drie, soms wel vier. Zoals een virtuoze muzikant ingewikkelde bladmuziek kan lezen in in één oogopslag alle pakweg 20, 30 noten in een maat kan zien, lezen, herkennen en reproduceren en zo van muziek kan spelen (een niveau dat ik never nooit zal bereiken trouwens).

Na het zien van die vier vijf zinnen in die ene seconde, heb je de belangrijkste info daarvan al in je opgenomen, ‘verwerk’je de rest in nog eens een seconde, en kun je door naar het volgende ‘blokje’ info. Zo lees je met gemak op den duur 2 bladzijden in een seconde of 20. Althans : globaal.

Maar : pas op. Je hebt dan wel de belangrijkste info tot je genomen (ideaal voor het doorlezen van verplichte stukken of hele bergen verwante informatie), maar niet de finesses. Snellezen is dus een heel slechte methode voor het lezen van een roman; daar wíl je juist de taal en de woorden proeven, en volstaat de woord-voor-woord-methode beter.

Hoe snel je het leert hangt af van hoeveel je oefent; met een paar dagen kun je het al redelijk onder de knie hebben, en na verloop van tijd gaat het steeds makkelijker. Je moet jezelf alleen wel aanwennen het niet ALTIJD te toen. Ik neig nog wel eens het laatste stuk van een spannend boek in no time uit te lezen omdat ik wil weten hoe het afloopt. En dan WEET ik dus het einde al, maar moet ik het hele stuk opnieuw lezen om de sfeer van het plot goed te kunnen proeven. Da's eigenlijk heel jammer. Eigenlijk moet ik mezelf dwingen de laatste vijf, zes pagina's hardop te lezen ofzo. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je scant alsware de text, je leest de woorden van boven (tussen de regels door).

hierdoor blijven de steekwoorden hangen waarna je de context zelf kunt in vullen door die steekwoorden.

bijv.

IK heb GISTEREN middag een nieuw BOEK gekocht. na veel GOEDE REVIEWS wilde ik het toch is LEZEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon deed zo'n cursus en leerde binnen 2 dagen razendsnel lezen op bovengenoemde manier.
Hij heeft er erg veel profijt van bij zijn studie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een belangrijke factor in het snellezen is het "uitschakelen" van de innerlijke stem. Op school leren we allemaal hardop te lezen, waardoor we (onbewust) bij het lezen van een tekst de woorden in ons hoofd "uitspreken". Dit vertraagt het lezen. Bij snellezen wordt je geleerd om die stap uit te schakelen.

Dus als het ware in plaats van visueel --> auditief --> cognitief, gewoon visueel--> cognitief.

Er zijn heel korte cursussen voor.