Wat is precies het verschil tussen; ironie, sarcamse en cynisme?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Ironie is bedekte, milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt.

Sarcasme is sterker: bijtende spot.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verwarring omtrent deze begrippen kan gemakkelijk ontstaan, omdat ze in de eerste plaats uitdrukking geven aan een houding en niet formeel te identificeren zijn. Ironie bijvoorbeeld kan in overigens volstrekt normale zinnen
naar voren komen door de manier of het moment waarop ze geuit worden.

Cynisme kan uitgedrukt worden door een uitspraak die volstrekt waar is, maar die op het bewuste moment niet gezegd hoort te worden, omdat het bijvoorbeeld ontluisterend is. Sarcasme ten slotte kan geuit worden door prijzende taal, die in flagrante tegenspraak is met wat kennelijk bedoeld wordt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

met cynisme ventileer je je eigen slechte kijk op het geheel

met sarcasme geef je de ander een "schop"

met ironie laat je zien dat "het geheel"niet deugt zónder om je heen te trappen of zelf zwartkijker hierin te zijn

dus cynisme zegt iets over jezelf, met sarcasme zeg je iets over de ander, met ironie zeg je iets over de wereld
amigo