Wat zijn "noren" (de schaatsen) in het Noors en wat zijn 'moffen" (de handverwarmers natuurlijk..) in het Duits en "op z'n Frans" in het Frans?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Annswers
13 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook +1

Antwoorden (2)

Mof heb ik wel gevonden voor je
Het woord zou afgeleid kunnen zijn van het Duitse woord "Muff" dat knorrepot, naar mens of iemand met een grote mond zou aanduiden

Toegevoegd na 1 minuut:
ik verwijs je wel effe door met een link waar meer uitleg staat

Toegevoegd na 3 minuten:
Op z'n frans is A La Francaise Wanneer we in Nederland "op z’n Frans" zeggen, heeft dat meestal niet zo’n positieve betekenis. Wanneer een Fransman "à la Française" zegt, doelt hij op specifiek Franse ontwerpen of gebruiken. In deze rubriek noemen we materiële zaken; Op z’n Frans gaat over gebruiken en gewoontes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mof (kleding) in het duits is Muff