Protestant is een geloof. Hoe noem je iemand die ergens tegen protesteert dan??? Ook protestant?????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
22.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk gevonden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Protestant is geen geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen onlangs een filmpje op TV werd uitgezonden waarin iemand het had over protestanten bij een demonstratie begon mijn naaste op de zitbank keihard te lachen, maar ik zei haar dat het een goed woord is in die situatie....wat zei niet kon geleuven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar een bron voor Wimmie? Ik heb die betekenis nog nooit ergens gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu we de geschiedenis kennen zou men ook kunnen protesteren tegen wat Protestanten er van gemaakt hebben.
Hoe zou men die mensen noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hervormer hoeft geen aanhanger te zijn van de hervormde kerk, een protestant is echter wel iemand die protestants christelijk is. Protestant betekent niet 'iemand die protesteert' in de algemene zin. In de algemene spreken we letterlijk over 'iemand die protesteert', een 'demonstrant', 'iemand die het er niet mee eens is' etc.

Het beste antwoord

Iemand die ergens tegen protesteert noem je dus beslist NIET 'protestant'.

Je noemt zo iemand een 'tegenstander', een 'andersdenkende', 'de andere partij', 'diegenen die het ermee oneens zijn' of zoiets, je kunt hier heel creatief mee zijn natuurlijk, er zijn veel woorden of omschrijvingen die passen.

Als ik even snel zoek op de gratis online versie van Van Dale krijg ik dit:

"1pro·tes·tant de; m,v -en algemene naam vd leden vd christelijke kerkgenootschappen, na en door de Reformatie ontstaan

2pro·tes·tant bn protestants"

Het lijkt me toch overduidelijk dat Van Dale in staat moet worden geacht om de betekenis van 'protestant' als iemand die het er niet mee eens is ook op te nemen in het woordenboek.

Dat ze dat niet gedaan hebben is voldoende voor mij om aan te nemen dat een protestant niet iemand is die het ergens niet mee eens is, maar dat dit woord slechts opgaat voor iemand die er protestants christelijke opvattingen op nahoudt.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. Protestant is ook geen geloof. Protestant is een stroming van een geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ha, leuke vraag, ook protestant, het geloof is oorspronkelijk ook ontstaan als "protest" tegen de heersende katholieke kerk, waarschijnlijk daarom de naam
amigo
13 jaar geleden
Die noem je ook een protestant. De protenstantse stroming in de kerk is namelijk ontstaan doordat men niet eens was hoe de katholieke stroming was. Hier protesteeerde men tegen en kreeg de persoon erachter de naam protestant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja alleen er zit 1 letter meer meer in.
dacht ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk: iemand die protesteert. Van Latijn protestari (publiekelijk verklaren, getuigen). Van pro- (voor) + testari (getuigen). Dit laatste van testis (getuige).
Zelfstandig naamwoord
protestant m

1.christen die aangesloten is bij een van de kerken ontstaan door afsplitsing van de rooms-katholieke kerk in de zestiende eeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marion , U bent de enige die gelijk heeft.
Protestant heeft niks , maar ook niets met protest te maken.
Protestare = verkondigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Getuigen is nog exacter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je ...
Ja een protestant,rebel of dwarsligger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met de vorige schrijver. Het woord protestant wordt om verwarringen te voorkomen in algemene zin niet gebruikt voor iemand die ergens tegen protesteert maar alleen wanneer deze van een bepaalde niet-katholieke religieuze stroming afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die publiekelijk ergens tegen protesteert is een demonstrant.