Wat is het verschil tussen nostalgie en melancholie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.2K

Het beste antwoord

Nostalgie is verlangen naar de 'goede oude tijd': dat hoeft niet per se verdrietig te zijn. Een stukje nostalgie is bijvoorbeeld de goal van Van Basten in de finale van het WK van '88. Dat zie je nog erg vaak terug.
Melancholie is iets compleet anders. Als je melancholisch bent dan ben je bedroefd of zwaarmoedig, vaak met een cynische, pessimistische bijklank: 'alles heeft toch geen zin meer' etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb je ook van die plaatjes van besneeuwde hutjes. Ookal heb je nooit zoiets meegemaakt, toch is het inderdaad nostalgie! ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar fijn dat je het met me eens bent ;)

Andere antwoorden (3)

nostalgie is terugdenken met een positieve bijklank
bij melancholie overheerst een treurig gevoel
amigo
13 jaar geleden
nostalgie kun je bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melancholie is een emotie. Nostaltie is een sfeer