Pruimtabak is grofgesneden tabak, die niet gerookt wordt, maar waarop men kauwt of pruimt. Vervolgens wordt, na enige tijd, de tabak uitgespuugd. Soms gebruikt men daarvoor een speciaal bakje, kwispedoor genaamd. Het
gebruik van pruimtabak kan kanker veroorzaken. Pruimtabak is in verschillende smaken te verkrijgen, onder andere: drop, honing en krenten. Deze vorm van tabaksgebruik is ontstaan omdat men ook op locaties waar niet gerookt mocht worden, behoefte had aan nicotine.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
En wat gebeurt er met het bakje?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
met de kwispedoor bedoel je? die raakt langzaam vol. op een gegeven moment zal iemand hem wel gaan legen, al is dat natuurlijk geen smakelijke klus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van tijd tot tijd legen en misschien ook even omspoelen.
Annswers
13 jaar geleden
Wordt het nu nog gedaan?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
ik zie eigenlijk nooit meer mensen met pruimtabak. een variant op pruimtabak, waarbij de pruim in een zakje zit, dat met achter de bovenlip kan doen, is nog wel populair, met name in de Scandinavische landen. De jeugd loopt daar massaal mee rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het nog van mijn oude buurman vroeger.
Hij zat altijd naast de kolen kachel,en had een schaaltje naast hem staan.
Hij kon van afstand de uitgekauwde tabak zo in het bakje spugen.
+1
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het oraal innemen is de oudste vorm van tabakgebruik, en gebeurde al eeuwen voor zij voor het eerst gerookt werd. Pruim genoot de grootste populariteit rond de tweede helft van de 19e eeuw, een tijd waar in letterlijk iedere ruimte, publiek en privé en dikke rooklaag hing. Wanneer en hoe het volgens jou is ontstaan is dus totale flauwe kul.

Andere antwoorden (2)

Pruimtabak
Snuif- en pruimtabak worden in Nederland eigenlijk in een adem genoemd, daar het beide tabakssoorten zijn die minder bekend zijn bij het grote publiek en waarvan men van beide denkt dat ze weinig of niet meer gebruikt worden. Wat de pruimtabak betreft is dat inderdaad haast het geval.

Het pruimen, zoals dat vroeger in Nederland gedaan werd, loopt op zijn einde. Wereldwijd wordt er echter nog heel veel gepruimd al is dat in een iets andere vorm. Bij zowel het snuiven als het pruimen toont de bereidingswijze een groot aantal overeenkomsten. De in Nederland geteelde vette tabak was dus ook als pruimtabak zeer geschikt. Met name Kentucky- en Virginiatabak worden veel voor de hedendaagse pruimtabak gebruikt. Het sausen geeft zijn specifieke smaak, vermengd met smaakmakers zoals: drop, honing, laurier, muskaat, venkel, kaneel, jeneverbessen en krenten. De meeste van deze kruiden ed. worden ook bij de bereiding van snuiftabak gebruikt.

Nog een andere overeenkomst is, dat beide toepassingen van tabaksgebruik zijn ontstaan doordat men pruimde of snoof op locaties waar men geen vuur mocht maken of men de handen vrij wilden houden voor werkzaamheden, waar het gebruik van de kleipijp te kwetsbaar waren. Zo was het op schepen ten strengste verboden om te roken (met uitzondering van enkele aangewezen plaatsen) en mocht er wel gepruimd worden mits men de uitgespuugde rochel zelf omruimde! Om brandgevaar te voorkomen was pruimen een welkom alternatief in de directe omgeving van hooi, strooi en turf.

Het snuiven van tabak werd al eerder aanbevolen tegen allerlei ziekten. Het pruimen, oftewel het kauwen van tabaksbladeren, werd vanaf het begin van de zeventiende eeuw door de scheepschirurg voorgeschreven om scheurbuik te voorkomen. Als verder bewijs hoe belangrijk pruimtabak voor (onze) zeelieden was, is het gegeven dat in die plaatsen waar zij onderweg aan land moesten om nieuwe voorraden in te slaan ook die soorten pruimtabak verkrijgbaar waren, welke zij in het vaderland gebruikten.

In tegenstelling tot de elegante snuiftabakdozen, waren de doosjes waarin de droge als ook natte pruim bewaard werd, van slechts eenvoudig (niet edel) materiaal en werden even eenvoudig uitgevoerd. Op oude ansichtkaarten zijn turfstekers en mijnwerkers te zien met soms een pruim en pruimdoosje in de hand, om het harde werk eventjes te verzachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij, de oorzaak, dat ik mijn 1e baan verloor. Als jongen van 16 jaar werd ik aangenomen bij een bedrijf waarvan de voorman pruimde. Dat houdt in,dat je een stuk grof gesneden tabak in je mond steekt en er op kauwt, net zoals met kauwgom. Daardoor ontstaat een enorme speekselvloed, die over een afstand van enige meters werd uitgespuugd in een soort pot, de kwispedoor. Dat ging ook wel eens mis en ik mocht dan die pot en de stralen die er naast terecht waren gekomen opruimen. Dat heb ik welgeteld 1x kokhalzend gedaan en het daarna rigoureus geweigerd. De voorman klaagde daar over bij de baas en ik werd voor de keus gesteld, opruimen of vertrekken. Ik koos voor het laatste en zo duurde mijn 1e betrekking ongeveer 3 uur.